BAS
20-08-2021 | Vooruit en terugblik vliegverkeer

De coronacrisis heeft een grote impact op de luchtvaart wereldwijd en ook op Schiphol. Als omwonende wil je uiteraard graag weten wat je de komende periode kunt verwachten van het vliegverkeer. Wij informeren je daarom regelmatig over de ontwikkeling van het aantal vluchten en wat dit betekent voor de inzet van start- en landingsbanen. Op deze pagina kijken we vooruit naar komende week en blikken terug op hoe het afgelopen week ging.

Afgelopen week – 9 augustus t/m 15 augustus

Baangebruik

In week 32 waren er gemiddeld 1024 vluchten per dag (prognose 1025). Vergeleken met dezelfde week in 2019, pré-corona, lag het aantal vluchten op 70%.

Hoe vaak zijn de banen ingezet?

Vergeleken met dezelfde week in 2019, pré-corona, lag het aantal vluchten op 71%.

 Totaal afgelopen week

Polderbaan 38%
Kaagbaan 37%
Zwanenburgbaan 10%
Aalsmeerbaan 13%
Buitenveldertbaan 3%
Schiphol-Oostbaan 0%

Door afrondingen van de percentages kan het voorkomen dat het totaal niet exact 100% is.

Meer toelichting

Baangebruik

Door de heersende zuid(westelijke) wind is afgelopen week voornamelijk in zuidelijke richting geland en gestart. Het grootste deel van het verkeer is geland op of gestart vanaf de Kaagbaan en Polderbaan.

De Zwanenburgbaan is voornamelijk ingezet als tweede landingsbaan tijdens piekmomenten en gedurende twee nachten vanwege werkzaamheden o.a. aan de Polderbaan. De Aalsmeerbaan is alleen ingezet als tweede startbaan tijdens piekmomenten.

De Buitenveldertbaan is gebruikt wanneer door weersomstandigheden (buien, wind en/of zicht) de andere banen niet ingezet konden worden.

 Piekmomenten

Vanwege het verkeersaanbod waren er overdag gemiddeld 8 piekmomenten per dag:

  • In de ochtend een landingspiek (tussen 06:50 en 09:35 uur) gevolgd door een startpiek (tussen 09:15 en 12:05 uur).
  • In de vroege middag een landingspiek (tussen 12:30 en 14:00 uur) gevolgd door een startpiek (tussen 14:10 en 15:40 uur).
  • In de namiddag een landingspiek (tussen 15:05 en 16:10 uur) gevolgd door een startpiek (tussen 15:55 en 17:35 uur).
  • In de avond een landingspiek (tussen 18:30 en 20:15 uur) gevolgd door een startpiek (tussen 20:35 en 22:00 uur).

 De start- en landingspiekmomenten waren volgens verwachting met een geringe spreiding in begin- en eindtijden over de dagen. Deze spreiding wordt veroorzaakt door een verschil in het actuele verkeersaanbod en de weersomstandigheden op de dag zelf.

 

Aantal melders

De afgelopen week zijn er door 966 melders meldingen ingediend, dit is 9% minder dan de week ervoor.

Meer informatie

Deze aantallen zijn nog niet definitief. Er kunnen nog meldingen binnenkomen over de afgelopen week.

Veelgestelde vraag

Wanneer mogen vertrekkende vliegtuigen overdag de luchtverkeerweg verlaten?

Antwoord van BAS

Vliegtuigen die van Schiphol vertrekken, krijgen volgens de standaardprocedure een vaste vertrekroute toegewezen. Tot 3.000 voet hoogte (ca. 1.000 meter) overdag mogen zij niet van deze route afwijken. Afwijkingen onder deze hoogte zijn alleen toegestaan als dit noodzakelijk is in verband met een veilige en doelmatige afhandeling van het vliegverkeer, zoals bij onweers- of zware regenbuien op de route. Conform de wettelijke regels, vastgelegd in het Luchthavenverkeersbesluit Schiphol, mag overdag maximaal 3% van het vertrekkend verkeer afwijken onder de 3.000 voet. In de praktijk ligt dit percentage lager, afgelopen jaar op circa 0,4%.

Aankomende week – 23 t/m 29 augustus

Vliegverkeer per dag

In de week van 23 augustus – 29 augustus 2021 verwachten we gemiddeld 1035 vluchten per dag op Schiphol. We verwachten deze en ook volgende maand gemiddeld rond de 1030 vluchten per dag.

Meer informatie

In de zomervakantie kiezen meer mensen voor een vliegreis. Daardoor verwachten we in augustus gemiddeld meer dan duizend vluchten per dag.

 Piekmomenten

Verwachte piekmomenten

We verwachten op een gemiddelde dag de volgende piekmomenten:

· Landen: 07:20 – 09:00 uur
· Starten: 09:20 – 11:00 uur
· Landen: 12:40 -13:40 uur
· Starten: 14:20 – 15:20 uur
· Landen: 15:20 – 16:00 uur
· Starten: 16:00 – 17:00 uur
· Landen: 18:40 – 20:00 uur
· Starten: 20:20 – 21:40 uur

 

Wat zijn piekmomenten?

Op de piekmomenten kan een tweede baan worden ingezet voor startend verkeer (bovenzijde figuur) of landend verkeer (onderzijde figuur). Het is mogelijk dat er, buiten deze verwachte pieken, periodes zijn op de dag waarin het verkeersaanbod dusdanig hoog is dat er een tweede baan wordt ingezet.

Bijzonderheden

Komende week staan er geen onderhoudswerkzaamheden gepland die het baangebruik voor langere tijd beïnvloeden.

Bekijk hier de planning van het onderhoud.

 

Hoe worden banen ingezet?

Er zijn zes start- en landingsbanen op Schiphol: Kaagbaan, Polderbaan, Aalsmeerbaan, Zwanenburgbaan, Buitenveldertbaan en Schiphol-Oostbaan. Welke banen we gebruiken, hangt onder andere af van de beschikbaarheid van de banen, de wind- en weersomstandigheden en de milieuregels voor baangebruik. Er zijn in principe altijd twee banen in gebruik: een voor startende en een voor landende vliegtuigen. De Polderbaan en Kaagbaan zijn in eerste instantie de daarvoor aangewezen primaire banen. Tijdens piekmomenten kan mogelijk een tweede start- of landingsbaan daarnaast worden ingezet. Dit zijn voornamelijk de Aalsmeerbaan en Zwanenburgbaan. Daarnaast kunnen de Buitenveldertbaan en Oostbaan worden ingezet.

Lees meer over het baangebruik op Schiphol ->

Over deze informatie

Op het moment dat deze informatie wordt opgemaakt is de afgelopen week nog niet ten einde. Om de data zoveel mogelijk compleet te hebben en te kunnen terugblikken naar een volledige week gaat de terugblik over de week ervoor.

De data in dit document hebben betrekking op het handelsverkeer van en naar Schiphol. De prognoses zijn gebaseerd op vluchtschema’s, informatie van luchtvaart­maatschappijen en verkeersvoorspellingen van de overkoepelende Europese verkeersleiding organisatie Eurocontrol. De werkelijke situatie kan hiervan afwijken. Aan de prognoses kunnen dan ook op geen enkele manier rechten worden ontleend. Realisatiecijfers kunnen worden beïnvloed door externe factoren, zoals weersomstandigheden, aanpassingen op vluchtschema’s van luchtvaartmaatschappijen, ontwikkelingen in nationale en internationale richtlijnen en beleid op gebied van COVID-19. Voor baaninzet geldt dat dit sterk afhankelijk is van wind- en weersomstandigheden en het verkeersaanbod. Ook baanonderhoud, gepland en ongepland, kan van invloed zijn op de inzet van start- en landingsbanen.