BAS
Uitleg

Op bezoekbas.nl vindt u informatie over verschillende onderwerpen. Hieronder leest u per onderwerp een korte introductie. Voor meer informatie over het onderwerp kunt u verder lezen op de betreffende pagina.

Baangebruik

Schiphol is als luchthaven een knooppunt van een wereldwijd netwerk van verbindingen voor luchtverkeer. Op een knooppuntluchthaven, of “hub”, is er op bepaalde momenten van de dag veel binnenkomend verkeer en minder uitgaande vluchten. Op andere momenten is er weer meer uitgaand verkeer dan binnenkomend. Het baangebruik wordt bepaald door middel van preferentietabellen en is afhankelijk van onder andere het weer en onderhoud.

Lees meer over baangebruik

Baanonderhoud

Regelmatig voert Schiphol onderhoud uit op en rond de banen. Dit is noodzakelijk om alle landings- en taxibanen veilig en in goede conditie te houden. Tijdens het onderhoud zijn er diverse werkzaamheden, zoals het asfalt vervangen of het plaatsen van nieuwe kabels en lampen. Onderhoud is meestal van tevoren bekend, maar kan door onverwachte omstandigheden worden uitgesteld of verplaatst.

Lees meer over baanonderhoud

Weersinvloeden

Weersomstandigheden spelen een belangrijke rol in het baangebruik. Hoe de wind waait en hoeveel een piloot of verkeersleider kan zien, bepalen welke banen worden ingezet en hoeveel vliegtuigen per uur kunnen landen of opstijgen. Ook slecht weer, zoals onweersbuien en mist, kunnen het vliegverkeer op Schiphol en de daarvoor gebruikte baancombinaties beïnvloeden. De keuze en inzet van baancombinaties wordt gebaseerd op verwachte en actuele weersomstandigheden.

Lees meer over weersinvloeden

Vliegroutes

Nederland heeft een van de drukste luchtruimen van Europa. Op sommige dagen vertrekken en landen er meer dan 1.500 vliegtuigen op Schiphol. In het luchtruim liggen veel luchtverkeerwegen voor het vliegverkeer. In de bovenste laag van het luchtruim bevinden zich vijf grote internationale ‘snelwegen’, ook wel corridors genoemd. Net zoals autosnelwegen in Europa zijn luchtverkeerwegen met elkaar verbonden. Vliegroutes over de hele wereld sluiten op elkaar aan. Zo kunnen vliegtuigen op een veilige en efficiënte manier op hun bestemming komen.

Lees meer over vliegroutes

Geluidshinder

Het geluid van vliegtuigen kan zorgen voor hinder, vooral in de buurt van een luchthaven of route. Vliegtuigen die opstijgen produceren meer geluid dan vliegtuigen die dalen. Maar, landende toestellen vliegen vaak lager en kunnen daardoor ook hinder veroorzaken. Aan de grond kan bijvoorbeeld het rommelende geluid van het vliegtuig zorgen voor hinder. Schiphol, Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) en luchtvaartmaatschappijen proberen de hinder zo veel mogelijk te beperken.

Lees meer over geluidshinder

Luchtkwaliteit

De luchtkwaliteit is belangrijk voor de gezondheid van medewerkers en bewoners rondom Schiphol. Vliegtuigen en voertuigen rondom de luchthaven stoten stikstofoxiden (NOx), fijnstof en ultrafijnstof uit. Schiphol, Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) en andere partijen nemen verschillende maatregelen om die uitstoot tegen te gaan.

Lees meer over luchtkwaliteit

Wet- en regelgeving

Het is belangrijk dat het verwerken van vluchten rond Schiphol veilig gebeurt. Daarom zijn er strenge regels en grenzen vastgelegd in de Nederlandse wet- en regelgeving. Schiphol, Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) en andere partijen moeten zich aan die regels houden. Zo is er de Wet luchtvaart, het Luchthavenverkeerbesluit, het Luchthavenindelingbesluit en de Luchtvaartwet.

Lees meer over wet- en regelgeving

Veelgestelde vragen

Ik heb een vraag of melding over het vliegverkeer rondom Schiphol. Waar kan ik terecht?

Wat doet BAS met mijn melding?

Wat zijn de witte strepen in de lucht achter vliegtuigen?