Bericht van:

vrijdag
7 mei 2021
om 18:42
2021 | Planning Baanonderhoud

update 20 mei 2021

 

14 mei - 21 juni | Taxibaan Alfa & Bravo

Als gevolg van de werkzaamheden aan taxibaan Alfa en Bravo aan de zuidoostkant van de Zwanenburgbaan (18C/36C) is deze baan beperkt inzetbaar.

In deze onderhoudsperiode kan tijdens de landingspiek de Buitenveldertbaan (27) vaker als tweede landingsbaan worden ingezet bij wind uit het zuiden en zuidwesten. In een startpiek met noorderwind kan de Buitenveldertbaan (09) ingezet worden als tweede startbaan.

Mogelijk wordt ook de Schiphol-Oostbaan (22) intensiever ingezet als tweede landingsbaan. Welke baancombinaties in deze periode daadwerkelijk gebruikt worden, hangt af van onder meer de heersende weersomstandigheden en de fase van de onderhoudsperiode op dat moment.

31 mei - 21 jun | Zwanenburgbaan

In deze periode is de Zwanenburgbaan niet beschikbaar voor vliegverkeer vanwege baanonderhoud. Naar verwachting kan dit gevolgen hebben voor vliegtuighinder in de Schiphol regio, waaronder Amsterdam en Amstelveen. In deze onderhoudsperiode kan tijdens de landingspiek de Buitenveldertbaan (27) vaker als tweede landingsbaan worden ingezet bij wind uit het zuiden en zuidwesten. In een startpiek met noorderwind kan de Buitenveldertbaan (09) ingezet worden als tweede startbaan. Mogelijk wordt ook de Schiphol-Oostbaan (22) intensiever ingezet als tweede landingsbaan. Welke baancombinaties in deze periode daadwerkelijk gebruikt worden, hangt af van onder meer de heersende weersomstandigheden op dat moment.

12 jul - 25 jul | Schiphol-Oostbaan

In deze periode vindt baanonderhoud aan de Schiphol-Oostbaan (04/22) plaats. Het klein, zakelijk vliegverkeer wordt op de andere start- en landingsbanen afgehandeld. Naar verwachting heeft dit baanonderhoud beperkt gevolgen voor vliegtuighinder in de Schiphol regio.

6 sep - 20 sep | Buitenveldertbaan

In deze periode wordt baanonderhoud aan de Buitenveldertbaan uitgevoerd, waardoor de Buitenveldertbaan niet beschikbaar is. Het vliegverkeer wordt zoveel mogelijk op de primaire en secundaire start- en landingsbanen afgehandeld. In deze onderhoudsperiode kan het voorkomen dat de Schiphol-Oostbaan (22) vaker als tweede landingsbaan wordt ingezet. Welke baancombinaties in deze periode daadwerkelijk gebruikt worden, hangt af van onder meer de heersende weersomstandigheden op dat moment.

27 sep - 10 okt | Aalsmeerbaan

In deze periode is de Aalsmeerbaan niet beschikbaar voor vliegverkeer vanwege baanonderhoud. Naar verwachting kan dit baanonderhoud gevolgen hebben voor vliegtuighinder in de Schiphol regio, waaronder ten oosten en ten zuiden van de luchthaven. De Buitenveldertbaan (09/27) en de Zwanenburgbaan (18C, in zuidelijke richting of vanuit het zuiden 36R) kunnen meer worden ingezet voor startend en/ of landend vliegverkeer.

Welke baancombinaties in deze periode daadwerkelijk gebruikt worden, hangt af van onder meer de heersende weersomstandigheden op dat moment.

11 okt - 17 okt | Kaagbaan
Van maandag 11 oktober tot en met zondag 17 oktober 2021 is de Kaagbaan niet beschikbaar voor vliegverkeer vanwege baanonderhoud. Naar verwachting kan dit baanonderhoud gevolgen hebben voor vliegtuighinder in de Schiphol regio, voornamelijk ten zuiden van de luchthaven. Bij wind uit zuidelijke richtingen zullen tijdens startpieken de Zwanenburgbaan (18C) en Aalsmeerbaan (18L) naar verwachting meer worden ingezet voor startend vliegverkeer. Bij wind uit noordelijke richtingen zullen tijdens landingspieken de Zwanenburgbaan (36C, vanuit het zuiden) en Aalsmeerbaan (36R) naar verwachting meer worden ingezet voor landend vliegverkeer. Welke baancombinaties in deze periode daadwerkelijk gebruikt worden, hangt af van onder meer de heersende weersomstandigheden op dat moment.

Afgelopen werkzaamheden

25 jan - 15 mei | Polderbaan

Vanaf 15 mei kan de baan weer bij goed zicht worden ingezet voor startende vliegtuigen richting het noorden. Tot 15 mei werken we aan de verlichting van taxibaan Victor richting de Polderbaan en er zijn meetvluchten op 10 en 14 mei vanwege het nieuwe landingssysteem. De Polderbaan is dan ook de eerste periode beperkt inzetbaar. Het vliegverkeer maakt zolang gebruik van de Kaagbaan, Zwanenburgbaan en Buitenveldertbaan.

 

Planning verschoven door slecht weer

De onderhoudswerkzaamheden aan de Polderbaan waren oorspronkelijk gepland van 25 januari tot en met 26 april. In de vorstperiode van februari kon er niet gewerkt worden. Daardoor is de baan later dan gepland weer inzetbaar. Eerder is de datum van 10 mei aangehouden, maar vanwege de hevige regenval afgelopen week heeft het asfalteren van taxibaan Victor langer geduurd. En zijn we tot en met 14 mei nog bezig met het installeren van de rijbaanverlichting in en op de taxibaan, waarna de Polderbaan vanaf 15 mei weer inzetbaar is voor startend verkeer.

 

 

1 feb - 26 apr | Taxibaan Zulu, Quebec, Alfa & Bravo

Als gevolg van de werkzaamheden aan taxibaan Zulu, Quebec, Alfa en Bravo aan de west en zuidkant van de Zwanenburgbaan (18C/36C) is deze baan beperkt inzetbaar. In deze onderhoudsperiode kan tijdens de landingspiek de Buitenveldertbaan (27) vaker als tweede landingsbaan worden ingezet bij wind uit het zuiden en zuidwesten.

In een startpiek met noorderwind kan de Buitenveldertbaan (09) ingezet worden als tweede startbaan. Mogelijk wordt ook de Schiphol-Oostbaan (22) intensiever ingezet als tweede landingsbaan.

Welke baancombinaties in deze periode daadwerkelijk gebruikt worden, hangt af van onder meer de heersende weersomstandigheden en de fase van de onderhoudsperiode op dat moment.

4 jan - 26 jan | Taxibaan Zulu, Quebec & Alfa

Als gevolg van de werkzaamheden aan taxibaan Zulu, Quebec en Alfa aan de west en zuidkant van de Zwanenburgbaan (18C/36C) is deze baan beperkt of niet inzetbaar.

In deze onderhoudsperiode kan tijdens de landingspiek de Buitenveldertbaan (27) vaker als tweede landingsbaan worden ingezet bij wind uit het zuiden en zuidwesten. In een startpiek met noorderwind kan de Buitenveldertbaan (09) ingezet worden als tweede startbaan. Mogelijk wordt ook de Schiphol- Oostbaan (22) intensiever ingezet als tweede landingsbaan.

Welke baancombinaties in deze periode daadwerkelijk gebruikt worden, hangt af van onder meer de heersende weersomstandigheden en de fase van de onderhoudsperiode op dat moment.