BAS
Veelgestelde vragen
Waarom ervaren inwoners uit Amsterdam en Amstelveen vanaf 2 januari meer overlast van vliegverkeer?

Ik heb een vraag over…

Waarom werd in de nacht van 13 op 14 augustus een deel van de nacht de Zwanenburgbaan (18C) ingezet voor startend vliegverkeer?

Waarom hebben inwoners ten zuiden van Schiphol in de eerste helft van september meer overlast ervaren van startend vliegverkeer?

Waarom vinden er op meerdere dagen laat in de avonden en begin van de nacht meetvluchten plaats na het groot onderhoud aan de Zwanenburgbaan?

Waarom worden er regelmatig verlichtingswerkzaamheden aan de start- en landingsbanen uitgevoerd? En waarom gebeurt dit ’s nachts en niet overdag?

Waarom ervaren inwoners uit Amsterdam en Amstelveen vanaf 2 januari meer overlast van vliegverkeer?

Vanwege groot onderhoud aan de Zwanenburgbaan (18C/36C) per 2 januari 2023 is deze baan tot medio april niet beschikbaar voor het vliegverkeer. Hierdoor worden, afhankelijk van de weersomstandigheden en het verkeersaanbod, in plaats van de Zwanenburgbaan andere start- en landingsbanen zoals de Buitenveldertbaan en Schiphol-Oostbaan vaker ingezet. Bij het gebruik van deze banen ervaren inwoners van Amsterdam en Amstelveen meer overlast van het vliegverkeer vanaf en naar deze banen.

Bij wind uit het zuiden zal gedurende het onderhoud tijdens landingspieken, naast de Polderbaan (baan 18R), de Buitenveldertbaan als tweede landingsbaan worden ingezet. Het kan voorkomen dat de Buitenveldertbaan niet ingezet kan worden als de wind zorgt voor een te harde dwars- of staartwindcomponent op deze baan om een veilige landing te kunnen uitvoeren. In dat geval wordt de Schiphol-Oostbaan (baan 22) als tweede landingsbaan ingezet naast de Polderbaan.

Ook kunnen verminderde zichtcondities of buien in de omgeving van luchthaven Schiphol  leiden tot het inzetten van de Schiphol-Oostbaan (22) naast de Polderbaan (18R).

Van dit landende vliegverkeer op de eindnadering richting de Schiphol-Oostbaan (22) kunnen inwoners uit onder meer Amsterdam overlast ervaren. Deze eindnadering loopt van noordoost richting zuidwest over delen van Amsterdam (Amsterdam-Noord, Binnenstad, Amsterdam-Zuid).

Bij wind uit het noorden zal gedurende het onderhoud tijdens startpieken, naast de Polderbaan (baan 36L), de Buitenveldertbaan (baan 09) als tweede startbaan worden ingezet.

Voor nadere achtergrondinformatie over het groot onderhoud aan de Zwanenburgbaan (18C/36C) en de effecten hiervan kunt u onderstaande link raadplegen:

Groot onderhoud Zwanenburgbaan vanaf 2 januari – BAS (bezoekbas.nl)

Wat is kort onderhoud?

Wat is normaal onderhoud?

Wat is de Lichtmeetweek?

Hoe test Schiphol verlichting?

Vervangt Schiphol verlichting?

Maakt Schiphol de verlichting schoon?

Hoe werkt het grasmaaien van velden rondom de banen?

Wat doet Schiphol aan rubber op de baan?

Wat wordt er gedaan bij storingen?

Wat is een ILS-check?

Waarom vinden er meetvluchten plaats en hoe werkt dit?

Wat zijn grondmetingen op de baan?

Wat houdt de controle van de PAPI in?