BAS
Nieuws
Groot onderhoud Zwanenburgbaan vanaf 2 januari

Maandag 2 januari start het groot onderhoud aan de Zwanenburgbaan. Hierdoor is de start- en landingsbaan tot en met medio april niet beschikbaar voor vliegverkeer. De vliegtuigen die normaal starten of landen vanaf of op de Zwanenburgbaan maken in deze periode meer gebruik van de Buitenveldertbaan. Ook kan de Schiphol-Oostbaan worden gebruikt als landingsbaan en verplaatst een klein deel van de vluchten naar de Kaagbaan.

Nachtvluchten bij een zuidelijke baancombinatie

In de nacht is normaal gesproken de Zwanenburgbaan af en toe in gebruik in zuidelijke richting wanneer de Kaagbaan niet beschikbaar is door bijvoorbeeld kort baanonderhoud of de heersende weersomstandigheden. In de onderhoudsperiode van de Zwanenburgbaan, kan het voorkomen dat ook de Kaagbaan ’s nachts niet beschikbaar is. Dit is bijvoorbeeld wanneer het hard waait vanuit het zuidoosten. De wind staat dan dwars op de Kaagbaan, waardoor het niet veilig is om vanaf deze baan vliegtuigen te laten starten. In dat geval is de Aalsmeerbaan het alternatief. Het uitgangspunt van Schiphol is dat de Aalsmeerbaan zo min mogelijk wordt ingezet in de nacht, alleen als dit echt niet anders kan. Hiervoor stellen ze zo nodig het kort onderhoud aan de Kaagbaan uit naar een ander moment binnen dezelfde week.

Werkzaamheden landingssysteem 

Tijdens en na het groot onderhoud vervangt Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) het Instrument Landingssysteem (ILS) van de Zwanenburgbaan. Een ILS zorgt ervoor dat vliegtuigen ondersteund worden om in een geleidelijke hoek te dalen naar de landingsbaan. Een aantal werkzaamheden aan het ILS kan pas worden uitgevoerd nadat het groot onderhoud is afgerond. In de periode van zes weken na afloop van het groot onderhoud (naar verwachting tot eind juni) kan hierdoor de Zwanenburgbaan bij slecht zicht niet worden gebruikt voor landingen vanuit zuidelijke richtingen.

Mogelijke impact voor omwonenden

Tijdens het groot onderhoud zullen, zoals hierboven genoemd, de Buitenveldertbaan en de Schiphol-Oostbaan waarschijnlijk meer ingezet gaan worden. Dit betekent dat het cluster Buitenveldertbaan (inclusief Schiphol-Oostbaan) naar verwachting meer geluidsoverlast zal gaan ervaren. Daarnaast zal het cluster Aalsmeerbaan in de nachtperiode mogelijk overlast kunnen gaan ervaren wanneer de Kaagbaan tijdens een zuidelijke baancombinatie niet bruikbaar is.