BAS
29-12-2023 | Vooruit- en terugblik vliegverkeer

Vooruitblik komende week

1 t/m 14 januari 2023 | Week 01 + 02

Verwachting

In de weken van 1 januari – 14 januari verwachten we gemiddeld 1205 vluchten per dag op Schiphol. Richting eind januari zien we een daling naar gemiddeld 1170 vluchten per dag.

Piekmomenten

Verwachte piekmomenten

We verwachten op een gemiddelde dag de volgende piekmomenten:

  • Landen: 07:00 – 09:20 uur
  • Starten: 09:20 – 11:00 uur
  • Landen: 11:00 – 11:40 uur
  • Starten: 11:40 – 12:40 uur
  • Landen: 12:40 – 13:20 uur
  • Starten: 14:20 – 15:20 uur
  • Landen: 15:20 – 16:00 uur
  • Starten: 16:20 – 17:20 uur
  • Landen: 18:20 – 20:00 uur
  • Starten: 20:40 – 22:00 uur

Bovenstaande piektijden zijn richttijden voor de verkeersleiding om het baangebruik te plannen. Op de dag zelf kunnen de piekmomenten verschuiven als gevolg van verschuivingen in het daadwerkelijke aanbod van vliegverkeer, bijvoorbeeld als gevolg van vertragingen door weersomstandigheden of verstoring van het afhandelingsproces van een vliegtuig aan de gate.

Door dit verschuiven kunnen piekmomenten elkaar kort overlappen. Er worden dan tijdelijk twee startbanen en twee landingsbanen tegelijk ingezet. Door het verdere herstel van het vliegverkeer op Schiphol komt dit zogenaamde “2+2 baangebruik” geregeld voor.

Wat zijn piekmomenten?

Tijdens piekmomenten wordt een tweede baan ingezet voor startend verkeer (bovenzijde figuur) of landend verkeer (onderzijde figuur) op basis van het verkeersaanbod. Het is mogelijk dat er, buiten deze verwachte pieken, periodes zijn op de dag waarin het verkeersaanbod dusdanig hoog is dat er een tweede baan wordt ingezet.

Bijzonderheden

Vanwege werkzaamheden aan de verdubbeling van taxibanen is de Kaagbaan tot en met 19 februari 2024 niet beschikbaar als landingsbaan bij slecht zicht, bijvoorbeeld tijdens mist of bij laag hangende bewolking. De baan kan bij alle zichtomstandigheden gewoon gebruikt worden voor startende vliegtuigen. En als het zicht goed is, is landen ook geen probleem. Bij noordenwind en beperkt zicht kan overdag de Aalsmeerbaan worden ingezet voor landende vliegtuigen. De Zwanenburgbaan is ‘s nachts beschikbaar als landingsbaan.

Terugblik afgelopen week

11 t/m 24 december 2023 | Week 50 + 51

Baangebruik

In weken 50 en 51 waren er gemiddeld 1169 vluchten per dag (prognose 1240). Ten opzichte van de vorige weken (respectievelijk 49 en 50) is het aantal vluchten toegenomen. Vergeleken met dezelfde weken in 2019, pré-corona, lag het aantal vluchten op 94%.

Kaagbaan30%
Buitenveldertbaan18%
Polderbaan25%
Schiphol-Oostbaan2%
Zwanenburgbaan10%
Aalsmeerbaan15%

Het meeste vliegverkeer heeft gebruik gemaakt van de twee banen die, relatief gezien, zorgen voor het minste aantal gehinderde omwonenden, de Kaagbaan en Polderbaan, respectievelijk 30% en 25%.

De Aalsmeerbaan is voornamelijk gebruikt als tweede startbaan tijdens pieken. Daarnaast op momenten dat andere banen niet ingezet konden worden vanwege weersomstandigheden, werkzaamheden of inspecties. De Aalsmeerbaan is gebruikt voor 15% van de vluchten.

De Zwanenburgbaan is voornamelijk gebruikt als tweede baan tijdens pieken. Daarnaast op momenten dat andere banen niet ingezet konden worden vanwege weersomstandigheden, werkzaamheden of inspecties. Deze baan is ook tijdens vijf nachten op momenten ingezet. De Zwanenburgbaan is gebruikt voor 10% van de vluchten.

De Buitenveldertbaan is voornamelijk gebruikt als landingsbaan, zowel overdag als ’s nachts, vanwege weersomstandigheden. Vooral vanaf 20 december door een langdurige periode met krachtige tot stormachtige westenwind. Daarnaast ook gedurende momenten op vijf dagen als startbaan (o.a. vanwege slecht zicht). De Buitenveldertbaan is daardoor gebruikt voor 18% van de vluchten.

De Schiphol-Oostbaan is op meerdere dagen op momenten ingezet als landingsbaan vanwege weersomstandigheden (o.a. slecht zicht en stormachtige zuidwestenwind) in combinatie met verkeersaanbod. De Oostbaan is gebruikt voor 2% van de vluchten.

Aantal melders

In week 50 zijn er door 1079 melders meldingen ingediend, dit is circa 27.5% meer dan de week ervoor.

In week 51 zijn er door 1103 melders meldingen ingediend, dit is circa 2.2% meer dan de week ervoor.

* Deze aantallen zijn nog niet definitief. Er kunnen nog meldingen binnenkomen over de afgelopen week.

Vraag van de week

Waarom is de Buitenveldertbaan (27) meerdere nachten ingezet als landingsbaan?

In de maand december is er op Schiphol meerdere malen sprake geweest van een stormachtige wind uit westelijke richtingen. Vliegtuigen starten en landen vanwege de veiligheid zoveel mogelijk tegen de wind in. Met name in de week van 18/12 tot en met 24/12 is er daarom meerdere malen gebruikgemaakt van de Buitenveldertbaan (27) als landingsbaan.

In de afgelopen periode kwam de wind voornamelijk uit westelijke richting, met windstoten tot windkracht 8/9 (30 tot 45 knopen). Dit resulteerde in een te hoge dwarswind (ook wel zij- of crosswind genoemd; https://bezoekbas.nl/weersinvloeden/) op de parallelle noord-zuid-banen (Polderbaan, Zwanenburgbaan en Aalsmeerbaan) waardoor deze banen niet ingezet konden worden als hoofdbaan voor landingen. De maximale dwarswind voor een hoofdbaan op Schiphol is 20 knopen (circa 37 kilometer per uur). Hierin moet rekening worden gehouden met windstoten (ook wel “gusts” genoemd). De dwarswindcomponent kwam in deze periode vaak boven de 25 knopen uit, zowel overdag als ‘s nachts.

Volgens de regels voor baangebruik (LVB) mag de Buitenvelderbaan in de nacht (tussen 23:00 en 06:00 uur) alleen worden gebruikt voor landend verkeer als geen van de andere banen beschikbaar is of veilig ingezet kan worden. Dit geldt voor alle secundaire banen: dus ook de Zwanenburgbaan en Aalsmeerbaan. Daar was in dit geval sprake van door de krachtige tot stormachtige wind uit het westelijke richtingen. Hierdoor is de Buitenveldertbaan op momenten tijdens de nacht ingezet.