Vooruitblik komende week
29 juli t/m 11 augustus 2024 | Week 31 + 32
In de weken van 29 juli – 11 augustus 2024 verwachten we gemiddeld 1400 vluchten per dag op Schiphol. Richting eind augustus zien we een vergelijkbaar beeld met gemiddeld 1405 vluchten per dag.
Verwachte piekmomenten (zomerseizoen)
We verwachten op een gemiddelde dag de volgende piekmomenten:
- Starten: 07:00 – 07:40 uur
- Landen: 07:40 – 09:20 uur
- Starten: 09:20 – 11:00 uur
- Landen: 11:00 – 11:40 uur
- Starten: 11:40 – 13:00 uur
- Landen: 13:00 – 14:00 uur
- Starten: 14:00 – 15:20 uur
- Landen: 15:20 – 16:20 uur
- Starten: 16:20 – 17:40 uur
- Landen: 18:20 – 20:00 uur
- Starten: 20:40 – 22:10 uur
Bovenstaande piektijden zijn richttijden voor de verkeersleiding om het baangebruik te plannen. Op de dag zelf kunnen de piekmomenten verschuiven als gevolg van verschuivingen in het daadwerkelijke aanbod van vliegverkeer, bijvoorbeeld als gevolg van vertragingen door weersomstandigheden of verstoring van het afhandelingsproces van een vliegtuig aan de gate.
Door dit verschuiven kunnen piekmomenten elkaar kort overlappen. Er worden dan tijdelijk twee startbanen en twee landingsbanen tegelijk ingezet.
Wat zijn piekmomenten?
Tijdens piekmomenten wordt een tweede baan ingezet voor startend verkeer (bovenzijde figuur) of landend verkeer (onderzijde figuur) op basis van het verkeersaanbod. Het is mogelijk dat er, buiten deze verwachte pieken, periodes zijn op de dag waarin het verkeersaanbod dusdanig hoog is dat er een tweede baan wordt ingezet.
Tot medio september voert LVNL werkzaamheden uit aan het landingssysteem (Instrument Landing System, ILS) van de Zwanenburgbaan (18C en 36C). De Zwanenburgbaan is gedurende deze periode daardoor beperkt inzetbaar. Zonder een werkend ILS is het in verband met internationale veiligheidseisen gedurende de gehele onderhoudsperiode niet mogelijk parallel te landen op de Polderbaan en Zwanenburgbaan, dus ook niet bij goed weer. Dit betekent dus dat als de Polderbaan (preferente baan) in gebruik is voor landend verkeer, bij een landingspiek de Zwanenburgbaan niet kan worden ingezet. In dat geval landen er meer vliegtuigen op de Buitenveldertbaan (27) en de Schiphol-Oostbaan (22). In deze periode is de Zwanenburgbaan wel beschikbaar als startbaan in noordelijke richting (36C). Op die momenten zal er niet aan het ILS gewerkt worden.
Kijk voor meer informatie en antwoorden op veel gestelde vragen op www.lvnl.nl/werkzaamheden.
Terugblik afgelopen week
8 t/m 21 juli 2024 | Week 28 + 29
Baangebruik
In week 28 en 29 waren er gemiddeld 1354 vluchten per dag (prognose 1385). Ten opzichte van vorige weken is het aantal vluchten toegenomen.
Kaagbaan | 33,3% |
Buitenveldertbaan | 13,1% |
Polderbaan | 34,6% |
Schiphol-Oostbaan | 1,3% |
Zwanenburgbaan | 3,9% |
Aalsmeerbaan | 13,8% |
Het meeste vliegverkeer heeft gebruik gemaakt van de Kaagbaan en Polderbaan: respectievelijk 33% en 35% van alle (commerciële) vluchten. Door het zoveel mogelijk inzetten van deze twee banen ervaren – relatief gezien – het minste aantal omwonenden overlast van vliegtuigen van en naar Schiphol.
De Aalsmeerbaan is gebruikt door 14% van alle vluchten, voornamelijk als tweede start- of landingsbaan tijdens pieken overdag, afhankelijk van de windrichting op dat moment. Ook is deze baan op momenten ingezet als hoofdbaan omdat de Kaagbaan niet inzetbaar was vanwege weersomstandigheden, werkzaamheden of een baaninspectie – bijvoorbeeld op 11 juli vanwege weersomstandigheden tussen 20:20 en 21:00 uur.
Vanaf 1 juli is de Zwanenburgbaan beperkt inzetbaar vanwege werkzaamheden aan het landingssysteem (ILS). Deze baan is hierdoor minder vaak dan gebruikelijk ingezet, totaal door 4% van alle vluchten. Voornamelijk als tweede startbaan en op momenten als tweede landingsbaan tijdens pieken overdag. Deze baan is tijdens één nacht (15 juli) ingezet als startbaan op een moment dat de Kaagbaan door werkzaamheden niet beschikbaar was.
De Buitenveldertbaan is gebruikt door 13% van alle vluchten. Deze baan is vaker dan gebruikelijk ingezet – voornamelijk als landingsbaan – vanwege het niet beschikbaar zijn van de Zwanenburgbaan door werkzaamheden in combinatie met weersomstandigheden. Tijdens twee nachten is deze baan op momenten gebruikt door landend verkeer, omdat de Polderbaan door werkzaamheden niet beschikbaar was en meerdere vluchten niet konden landen op de Zwanenburgbaan zonder werkend ILS.
De Schiphol-Oostbaan is gebruikt door 1% van alle (commerciële) vluchten. Deze baan is op meerdere dagen op momenten ingezet als landingsbaan tijdens landingspieken vanwege het niet beschikbaar zijn van de Zwanenburgbaan door werkzaamheden in combinatie met weersomstandigheden.
In week 28 zijn er door 1668 melders meldingen ingediend, dit is circa 13,2% meer dan de week ervoor.
In week 29 zijn er door 2101 melders meldingen ingediend, dit is circa 26% meer dan de week ervoor.
* Deze aantallen zijn nog niet definitief. Er kunnen nog meldingen binnenkomen over de afgelopen week.
Waarom geven op de website van BAS en NOMOS sommige NOMOS-meetposten geen data weer?
Schiphol is bekend met de verstoringen aan een aantal meetposten. Ook is er een verstoring aan het weergeven van de historische data op de website. Schiphol is hierover in contact met de leverancier en hoopt zo spoedig mogelijk een oplossing te krijgen. Specifiek voor meetpost 29 geldt dat de huidige locatie vanwege bouwactiviteiten niet geschikt is voor het opstellen van een geluidsmeetpost en het uitvoeren van geluidmetingen. Zodra de locatie zich daar weer voor leent, probeert Schiphol de meetpost zo snel mogelijk weer actief te krijgen.