BAS
24-02-2023 | Vooruit- en terugblik vliegverkeer

Vooruitblik komende weken

27 februari t/m 12 maart 2023 | Week 9 en 10

Verwachting

In de weken van 27 februari – 12 maart 2023 verwachten we gemiddeld 1065 vluchten per dag op Schiphol. De weken daarna verwachten wij een toename tot gemiddeld 1110 per week tot eind maart.

Piekmomenten

Verwachte piekmomenten

We verwachten op een gemiddelde dag de volgende piekmomenten:

  • Landen: 07:00 – 09:20 uur
  • Starten: 09:20 – 11:00 uur
  • Landen: 11:00 – 11:40 uur
  • Starten: 11:40 – 13:00 uur
  • Landen: 13:00 – 13:40 uur
  • Starten: 14:20 – 15:20 uur
  • Landen: 15:20 – 16:00 uur
  • Starten: 16:40 – 17:40 uur
  • Landen: 18:20 – 20:00 uur
  • Starten: 20:40 – 22:00 uur
  • Bovenstaande piektijden zijn richttijden voor de verkeersleiding om het baangebruik te plannen. Op de dag zelf kunnen de piekmomenten verschuiven als gevolg van verschuivingen in het daadwerkelijke aanbod van vliegverkeer, bijvoorbeeld als gevolg van vertragingen door weersomstandigheden of verstoring van het afhandelingsproces van een vliegtuig aan de gate.

Wat zijn piekmomenten?

Op de piekmomenten kan een tweede baan worden ingezet voor startend verkeer (bovenzijde figuur) of landend verkeer (onderzijde figuur). Het is mogelijk dat er, buiten deze verwachte pieken, periodes zijn op de dag waarin het verkeersaanbod dusdanig hoog is dat er een tweede baan wordt ingezet.

Bijzonderheden

De Zwanenburgbaan is van 2 januari tot medio april in groot onderhoud. Hierdoor is de start- en landingsbaan niet beschikbaar voor vliegverkeer. Het vliegverkeer dat normaal zou starten vanaf de Zwanenburgbaan zal in deze periode bij noordenwind meer gebruik maken van de Buitenveldertbaan. Het vliegverkeer dat normaal zou landen op de Zwanenburgbaan zal in deze periode bij zuidenwind meer gebruik maken van de Buitenveldertbaan of Schiphol-Oostbaan. Een klein deel van de vluchten zal gebruik maken van de Kaagbaan. Mocht tijdens de onderhoudsperiode de Kaagbaan in de nacht niet beschikbaar zijn dan is een ontheffing aangevraagd om gebruik te mogen maken van de Aalsmeerbaan.

Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) ondervindt een krapte in het aantal beschikbare luchtverkeersleiders. Dit geeft al geruime tijd problemen bij de inroostering van luchtverkeersleiders. Hierdoor kon de afgelopen periode op twee momenten in de avond de Polderbaan niet worden ingezet vanwege onvoldoende bezetting van Toren-West. Gezien het belang voor de omgeving is gezocht naar een mogelijkheid om op korte termijn de reguliere operatie te herstellen. Voor de periode van 16 januari tot en met 23 april 2023 is daardoor, met op verzoek ingeleverde vrije dagen, het rooster op Toren-West ingevuld. Hierdoor kan ook op die momenten de Polderbaan worden ingezet. Door onvoorziene omstandigheden, zoals ziekte, kan het in de genoemde periode nog steeds voorkomen dat de dienstverlening vanuit Toren-West niet geleverd – en daardoor de Polderbaan niet ingezet – kan worden. Meer informatie hierover vindt u hier.

Terugblik afgelopen weken

6 t/m 19 februari 2023 | Week 6+7

Baangebruik

In de weken 6 en 7 waren er gemiddeld 991 vluchten per dag (gemiddelde prognose 1005). Ten opzichte van de vorige weken (respectievelijk 5 en 6) is het aantal vluchten toegenomen. Vergeleken met dezelfde weken in 2019, pré-corona, lag het aantal vluchten op 82%.

Kaagbaan40,1%
Buitenveldertbaan13,4%
Polderbaan34,2%
Schiphol-Oostbaan2,9%
Zwanenburgbaan0%
Aalsmeerbaan9,4%

Baangebruik

Meer dan de helft van de vluchten is geland of gestart vanaf de Polderbaan en de Kaagbaan, respectievelijk 34% en 40% van het vliegverkeer.

De Zwanenburgbaan is vanaf 2 januari in groot onderhoud en daarom niet in gebruik geweest.

De Aalsmeerbaan is overdag voornamelijk gebruikt als tweede startbaan tijdens piekperiodes vanwege overwegend zuidelijk baangebruik. Daarnaast als tweede landingsbaan op twee dagen of wanneer andere banen niet ingezet konden worden wegens werkzaamheden of weersomstandigheden. De Aalsmeerbaan is gebruikt voor 9% van de vluchten.

De Buitenvelderbaan is voor 13% van de vluchten gebruikt, voornamelijk voor landend verkeer (baan 27). Als gevolg van het niet beschikbaar zijn van de Zwanenburgbaan is deze baan vaker ingezet dan normaal, voornamelijk als tweede landings- of startbaan tijdens piekperiodes. Dit in combinatie met bepaalde weersomstandigheden – zoals westen- of oostenwind of slecht zicht. De Buitenveldertbaan is gedurende vijf nachten ingezet als landingsbaan, voornamelijk als gevolg van nachtelijke werkzaamheden op de Polderbaan of Kaagbaan.

De Schiphol-Oostbaan – gebruikt voor 3% van de vluchten – is op meerdere dagen ingezet als tweede of hoofdlandingsbaan vanwege het niet beschikbaar zijn van de Zwanenburgbaan en de weersomstandigheden. Voornamelijk op 16, 17 en 18 februari vanwege krachtige tot stormachtige zuidwestenwind.

Aantal melders

In week 6 (van 6 t/m 12 februari) zijn er door 515 melders meldingen ingediend, dit is circa 28% minder dan de week ervoor.

In week 7 (van 13 t/m 19 februari) zijn er door 827 melders meldingen ingediend, dit is circa 61% meer dan de week ervoor.

* Deze aantallen zijn nog niet definitief. Er kunnen nog meldingen binnenkomen over de afgelopen week.

Vraag van de week

In welke omstandigheden wordt de Schiphol-Oostbaan ingezet als landingsbaan (baan 22) voor  het grotere commerciële vliegverkeer?

De Schiphol-Oostbaan (baan 04/22) is een relatief korte baan in vergelijking met de andere start- en landingsbanen op de luchthaven. Deze start- en landingsbaan wordt normaal gesproken overdag gebruikt door het vliegverkeer dat met een specifiek doel op Schiphol-Oost wordt afgehandeld, zoals zakelijk verkeer (business jets), maatschappelijk verkeer (kustwacht en politiehelikopters) of verkeer dat voor onderhoud in de hangaars moet zijn. In bepaalde omstandigheden wordt deze baan ook gebruikt als landingsbaan voor het grotere commerciële vliegverkeer (passagiers- en vrachtvluchten) in zuidwestelijke richting (baan 22).

Voorbeelden hiervan zijn:

  • Als hoofdlandingsbaan bij zuidwesterstorm, waarbij de Polder- en de Buitenveldertbaan niet kunnen worden ingezet voor landend vliegverkeer vanwege een te hoge dwarswind; 
  • Als tweede landingsbaan – in combinatie met de Polderbaan – tijdens landingspieken waarbij de Zwanenburgbaan en Buitenveldertbaan niet beschikbaar zijn of niet kunnen worden ingezet vanwege weersomstandigheden zoals bij:
    • Baanonderhoud, zoals op dit moment aan de Zwanenburgbaan plaatsvindt;
    • Een windcomponent die zorgt voor een te hoge dwars- of staartwind op de Buitenveldertbaan (baan 27);
    • Verminderde of beperkte zichtcondities, bijvoorbeeld door laaghangende bewolking, overtrekkende buiencomplexen of mist. In deze zichtomstandigheden mag de Buitenveldertbaan (baan 27) niet als landingsbaan worden ingezet in combinatie met de Polderbaan (baan 18R) omdat deze baancombinatie afhankelijk is in het gebruik.

De Schiphol-Oostbaan mag ’s nachts (tussen 23.00 en 06.00 uur) niet ingezet worden voor de afhandeling van het vliegverkeer.

Van het landende vliegverkeer op de eindnadering richting de Schiphol-Oostbaan (baan 22) kunnen inwoners uit onder meer Amsterdam overlast ervaren. Deze eindnadering loopt van noordoost richting zuidwest over delen van Amsterdam (Amsterdam-Noord, Binnenstad, Amsterdam-Zuid).