BAS
21-09-2023 | Vooruit- en terugblik vliegverkeer

Vooruitblik komende weken

25 september t/m 8 oktober 2023 | Week 39+40

Verwachting

In de weken van 25 september – 1 oktober 2023 verwachten we gemiddeld 1385 vluchten per dag op Schiphol. Tot half oktober zien we een vergelijkbaar beeld met gemiddeld 1385 vluchten per dag.

Piekmomenten

Verwachte piekmomenten

We verwachten op een gemiddelde dag de volgende piekmomenten:

  • Landen: 07:00 – 09:20 uur
  • Starten: 09:20 – 11:00 uur
  • Landen: 11:00 – 11:40 uur
  • Starten: 11:40 – 13:00 uur
  • Landen: 13:00 – 14:00 uur
  • Starten: 14:00 – 15:00 uur
  • Landen: 15:00 – 16:00 uur
  • Starten: 16:00 – 17:40 uur
  • Landen: 18:20 – 20:00 uur
  • Starten: 20:40 – 22:10 uur
  • Bovenstaande piektijden zijn richttijden voor de verkeersleiding om het baangebruik te plannen. Op de dag zelf kunnen de piekmomenten verschuiven als gevolg van verschuivingen in het daadwerkelijke aanbod van vliegverkeer, bijvoorbeeld als gevolg van vertragingen door weersomstandigheden of verstoring van het afhandelingsproces van een vliegtuig aan de gate.
  • Door dit verschuiven kunnen piekmomenten elkaar kort overlappen. Er worden dan tijdelijk twee startbanen en twee landingsbanen tegelijk ingezet. Door het verdere herstel van het vliegverkeer op Schiphol komt dit zogenaamde “2+2 baangebruik” sinds het begin van dit zomerseizoen in toenemende mate voor.

Wat zijn piekmomenten?

Tijdens piekmomenten wordt een tweede baan ingezet voor startend verkeer (bovenzijde figuur) of landend verkeer (onderzijde figuur) op basis van het verkeersaanbod. Het is mogelijk dat er, buiten deze verwachte pieken, periodes zijn op de dag waarin het verkeersaanbod dusdanig hoog is dat er een tweede baan wordt ingezet.

Bijzonderheden

De Schiphol-Oostbaan is van maandag 18 september tot en met zondag 1 oktober niet beschikbaar vanwege onderhoud. Dit heeft weinig gevolgen voor het grote vliegverkeer, want we gebruiken deze baan doorgaans voor de kleine, zakelijke en privévliegtuigen. Tijdens het onderhoud zal het klein-zakelijke verkeer gebruik maken van de Buitenveldertbaan of een van de andere start- en landingsbanen.

Vanwege werkzaamheden aan de verdubbeling van taxibanen is de Kaagbaan tot en met 19 februari 2024 niet beschikbaar als landingsbaan bij slecht zicht, bijvoorbeeld tijdens mist of bij laag hangende bewolking. De baan kan bij alle zichtomstandigheden gewoon gebruikt worden voor startende vliegtuigen. En als het zicht goed is, is landen ook geen probleem. Bij noordenwind en beperkt zicht kan overdag de Aalsmeerbaan worden ingezet voor landende vliegtuigen. De Zwanenburgbaan is ‘s nachts beschikbaar als landingsbaan.

Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) ondervindt een krapte in het aantal beschikbare luchtverkeersleiders. Dit geeft al geruime tijd problemen bij de inroostering van luchtverkeersleiders. Hierdoor kon gedurende de laatste periode van 2022 op twee momenten in de avond de Polderbaan niet worden ingezet vanwege onvoldoende bezetting van Toren-West. Gezien het belang voor de omgeving is gezocht naar een mogelijkheid om op korte termijn de reguliere operatie te herstellen. Daardoor is deze zomerperiode het rooster op Toren-West ingevuld. Hierdoor kan ook op die momenten de Polderbaan worden ingezet. Door onvoorziene omstandigheden, zoals ziekte, kan het in de genoemde periode nog steeds voorkomen dat de dienstverlening vanuit Toren-West niet geleverd – en daardoor de Polderbaan niet ingezet – kan worden.

Terugblik afgelopen weken

4 t/m 17 september 2023 | Week 36+37

Baangebruik

In weken 36 en 37 waren er gemiddeld 1353 vluchten per dag (prognose 1370). Ten opzichte van de vorige weken (respectievelijk 35 en 36) is het aantal vluchten toegenomen. Vergeleken met dezelfde weken in 2019, pré-corona, lag het aantal vluchten op 93%.

Kaagbaan11,0%
Buitenveldertbaan3,2%
Polderbaan34,3%
Schiphol-Oostbaan0,1%
Zwanenburgbaan23,8%
Aalsmeerbaan27,6%

Baangebruik

Van 4 tot en met 12 september was de Kaagbaan in onderhoud en daardoor niet inzetbaar voor het vliegverkeer. Daardoor zijn de Aalsmeerbaan en Zwanenburgbaan meer ingezet. De Kaagbaan is gebruikt door 11% van de vluchten, normaal is dat meer dan 30%. De Polderbaan is gebruikt door 34% van het vliegverkeer.

De Aalsmeerbaan is overdag veel vaker dan gebruikelijk ingezet als startbaan door de combinatie van het niet beschikbaar zijn van de Kaagbaan en wind uit zuidelijke richtingen. Na 12 september is deze baan voornamelijk gebruikt als tweede start- of landingsbaan tijdens pieken of op momenten dat andere banen niet ingezet konden worden vanwege werkzaamheden, inspecties of weersomstandigheden. De Aalsmeerbaan is gebruikt voor 28% van de vluchten, normaal is dat ongeveer 15%.

De Zwanenburgbaan is zowel overdag als ’s nachts veel vaker dan gebruikelijk ingezet als startbaan door de combinatie van het niet beschikbaar zijn van de Kaagbaan en wind uit zuidelijke richtingen. Na 12 september is deze Aalsmeerbaan voornamelijk gebruikt als tweede start- of landingsbaan tijdens pieken of op momenten dat andere banen niet ingezet konden worden. De Zwanenburgbaan is gebruikt voor 24% van de vluchten, normaal is dat ongeveer 15%.

De Buitenveldertbaan is op meerdere dagen (kort) ingezet vanwege weersomstandigheden (o.a. westenwind en onweersbuien) en het niet beschikbaar zijn van de Kaagbaan. Deze baan is voor 3% van de vluchten gebruikt.

De Schiphol-Oostbaan is op 12 september kort ingezet als tweede landingsbaan tijdens een landingspiek in de middag, in totaal voor 0,1% van de vluchten (handelsverkeer). Dit was als gevolg van overtrekkende buien, waardoor er tijdelijk niet parallel geland kon worden.

Aantal melders

In week 36 (4 t/m 10 september) zijn er door 1817 melders meldingen ingediend, dit is circa 2,0% meer dan de week ervoor.

In week 37 (11 t/m 17 september) zijn er door 2100 melders meldingen ingediend, dit is circa 15,6% meer dan de week ervoor.

* Deze aantallen zijn nog niet definitief. Er kunnen nog meldingen binnenkomen over de afgelopen week.

Vraag van de week

Waarom hebben inwoners ten zuiden van Schiphol in de eerste helft van september meer overlast ervaren van startend vliegverkeer?

Van maandag 4 september tot en met dinsdagmiddag 12 september was de Kaagbaan (06/24) niet beschikbaar voor vliegverkeer vanwege reguliere onderhoudswerkzaamheden. Vliegverkeer dat normaal van de Kaagbaan gebruikmaakt, is tijdens deze periode op de Aalsmeerbaan en Zwanenburgbaan afgehandeld. Tijdens deze onderhoudsperiode was overwegend sprake van een wind uit zuidelijke richtingen. Hierdoor is overdag (tussen circa 06:30 en 22:30 uur) voornamelijk gestart vanaf de Aalsmeerbaan (18L) en geland op de Polderbaan (18R). Tijdens startpieken is de Zwanenburgbaan als tweede startbaan gebruikt. ’s Nachts werd met name de volgende baancombinatie ingezet: de Polderbaan (18R) voor landend vliegverkeer, de Zwanenburgbaan (18C) voor startend vliegverkeer in zuidelijke richting.

Het Bewoners Aanspreekpunt Schiphol (BAS) ontving in deze periode van inwoners uit onder andere Rijsenhout, Aalsmeer, Kudelstaart, De Kwakel en Uithoorn meer meldingen en vragen dan gebruikelijk als gevolg van de inzet van de Aalsmeerbaan en Zwanenburgbaan.