BAS
02-09-2022 | Vooruit- en terugblik vliegverkeer

Vooruitblik komende weken

5 t/m 18 september 2022 | Week 36+37

Verwachting

In de weken van 5 – 18 september 2022 verwachten we gemiddeld 1.285 vluchten per dag op Schiphol. Tot eind september verwachten we op dit moment gemiddeld 1.280 vluchten per dag.

Piekmomenten

Verwachte piekmomenten

We verwachten op een gemiddelde dag de volgende piekmomenten:

  • Landen: 07:00 – 09:20 uur
  • Starten: 09:20 – 11:00 uur
  • Landen: 11:00 – 11:40 uur
  • Starten: 11:40 – 13:20 uur
  • Landen: 13:20 – 14:00 uur
  • Starten: 14:00 – 15:00 uur
  • Landen: 15:00 – 16:00 uur
  • Starten: 16:00 – 17:40 uur
  • Landen: 18:20 – 20:00 uur
  • Starten: 20:40 – 22:00 uur

Wat zijn piekmomenten?

Op de piekmomenten kan een tweede baan worden ingezet voor startend verkeer (bovenzijde figuur) of landend verkeer (onderzijde figuur). Het is mogelijk dat er, buiten deze verwachte pieken, periodes zijn op de dag waarin het verkeersaanbod dusdanig hoog is dat er een tweede baan wordt ingezet.

Bijzonderheden

De Aalsmeerbaan kan vanaf 22 augustus 2022 in alle zichtomstandigheden weer veilig als landingsbaan worden ingezet. Tijdens het groot onderhoud aan de Aalsmeerbaan heeft Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) het Instrument Landingssysteem (ILS) van deze baan vervangen. Een ILS zorgt ervoor dat vliegtuigen ondersteund worden om in een geleidelijke hoek te dalen naar de landingsbaan. Het nieuwe ILS heeft sinds de ingebruikname betrouwbaar en stabiel gefunctioneerd conform internationale veiligheidseisen. Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) heeft als gevolg van COVID een krapte in het aantal beschikbare luchtverkeersleiders. Ondanks de problemen die dit geeft bij inroostering van luchtverkeersleiders wordt alles binnen de mogelijkheden gedaan om de dienstverlening zoveel mogelijk voort te zetten met zo min mogelijk impact voor de omgeving.

Terugblik afgelopen weken

15 t/m 28 augustus 2022 | Week 33+34

Baangebruik

In week 33 en 34 waren er gemiddeld 1.221 vluchten per dag (gemiddelde prognose 1.225). Ten opzichte van de vorige weken (respectievelijk 32 en 33) is het aantal vluchten toegenomen. Vergeleken met dezelfde weken in 2019, pré-corona, lag het aantal vluchten op 84%.

Kaagbaan32,9%
Buitenveldertbaan2,3%
Polderbaan32,0%
Schiphol-Oostbaan0,01%
Zwanenburgbaan15,8%
Aalsmeerbaan16,6%
Baangebruik
Ruim de helft van de vluchten is geland of gestart vanaf de Polderbaan en de Kaagbaan, respectievelijk 32% en 33% van het vliegverkeer. De Zwanenburgbaan en Aalsmeerbaan zijn gebruikt als tweede baan tijdens start- en landingspieken of wanneer andere banen niet ingezet konden worden wegens werkzaamheden of weersomstandigheden. Deze banen zijn respectievelijk gebruikt voor 16% en 17% van de vluchten.
 
De Buitenveldertbaan is voor 2% van de vluchten gebruikt. Deze baan is op acht dagen op momenten ingezet als landings- of startbaan vanwege weersomstandigheden (o.a. de wind en buien) en vanwege korte werkzaamheden op andere banen (o.a. de Aalsmeerbaan).
 
De Schiphol-Oostbaan is voor enkele vluchten gebruikt. Dit was op één ochtend voor een aantal landingen omdat de Polderbaan vanwege het opruimen van onbekend materiaal op deze baan tijdelijk niet kon worden gebruikt.
 
De Zwanenburgbaan is gedurende een aantal nachten ingezet als landingsbaan vanwege werkzaamheden op de Polder- en Kaagbaan.

Aantal melders

In week 33 (15 t/m 21 augustus) zijn er door 1908 melders meldingen ingediend, dit is circa 33% meer dan de week ervoor. In week 34 (22 t/m 28 augustus) zijn er door 1691 melders meldingen ingediend, dit is circa 11% minder dan de week ervoor

* Deze aantallen zijn nog niet definitief. Er kunnen nog meldingen binnenkomen over de afgelopen week.

Vraag van de week

Waarom werd de Polderbaan niet ingezet voor landend vliegverkeer op zaterdagochtend 20 augustus?

Vanwege FOD (Foreign Object Debris) op de Polderbaan was de Polderbaan zaterdagochtend 20 augustus tussen circa 09:00 en circa 11:00 uur niet beschikbaar voor vliegverkeer. FOD betrof in dit geval een aantal dode vogels op deze start- en landingsbaan. Hierdoor werd tijdelijk de Zwanenburgbaan (18C) ingezet voor landend vliegverkeer. Daarnaast werd de Schiphol-Oostbaan (22) voor een beperkt aantal landingen ingezet.

Voor nadere informatie over FOD, kunt u de volgende link raadplegen:

What the FOD? (schiphol.nl)