BAS
15-12-2023 | Vooruit- en terugblik vliegverkeer

Vooruitblik komende weken

18 t/m 31 december 2023 | Week 51 + 52

Verwachting

In de weken van 18 -31 december 2023 verwachten we gemiddeld 1235 vluchten per dag op Schiphol. Richting eind januari zien we een lichte daling naar gemiddeld 1195 vluchten per dag.

Piekmomenten

Verwachte piekmomenten

We verwachten op een gemiddelde dag de volgende piekmomenten:

  • Landen: 07:00 – 09:20 uur
  • Starten: 09:20 – 11:00 uur
  • Landen: 11:00 – 11:40 uur
  • Starten: 11:40 – 12:40 uur
  • Landen: 12:40 – 13:20 uur
  • Starten: 14:20 – 15:20 uur
  • Landen: 15:20 – 16:00 uur
  • Starten: 16:20 – 17:20 uur
  • Landen: 18:20 – 20:00 uur
  • Starten: 20:40 – 22:00 uur
  • Bovenstaande piektijden zijn richttijden voor de verkeersleiding om het baangebruik te plannen. Op de dag zelf kunnen de piekmomenten verschuiven als gevolg van verschuivingen in het daadwerkelijke aanbod van vliegverkeer, bijvoorbeeld als gevolg van vertragingen door weersomstandigheden of verstoring van het afhandelingsproces van een vliegtuig aan de gate.
  • Door dit verschuiven kunnen piekmomenten elkaar kort overlappen. Er worden dan tijdelijk twee startbanen en twee landingsbanen tegelijk ingezet. Door het verdere herstel van het vliegverkeer op Schiphol komt dit zogenaamde “2+2 baangebruik” geregeld voor.

Wat zijn piekmomenten?

Tijdens piekmomenten wordt een tweede baan ingezet voor startend verkeer (bovenzijde figuur) of landend verkeer (onderzijde figuur) op basis van het verkeersaanbod. Het is mogelijk dat er, buiten deze verwachte pieken, periodes zijn op de dag waarin het verkeersaanbod dusdanig hoog is dat er een tweede baan wordt ingezet.

Bijzonderheden

Vanwege werkzaamheden aan de verdubbeling van taxibanen is de Kaagbaan tot en met 19 februari 2024 niet beschikbaar als landingsbaan bij slecht zicht, bijvoorbeeld tijdens mist of bij laag hangende bewolking. De baan kan bij alle zichtomstandigheden gewoon gebruikt worden voor startende vliegtuigen. En als het zicht goed is, is landen ook geen probleem. Bij noordenwind en beperkt zicht kan overdag de Aalsmeerbaan worden ingezet voor landende vliegtuigen. De Zwanenburgbaan is ‘s nachts beschikbaar als landingsbaan.

Terugblik afgelopen weken

27 november t/m 10 december 2023 | Week 48 + 49

Baangebruik

In weken 48 en 49 waren er gemiddeld 1227 vluchten per dag (prognose 1225). Ten opzichte van de vorige weken (respectievelijk 47 en 48) is het aantal vluchten afgenomen. Vergeleken met dezelfde weken in 2019, pré-corona, lag het aantal vluchten op 90%.

Kaagbaan25,6%
Buitenveldertbaan10,2%
Polderbaan30,0%
Schiphol-Oostbaan0,6%
Zwanenburgbaan16,1%
Aalsmeerbaan17,5%

Het meeste vliegverkeer heeft gebruik gemaakt van de twee banen die relatief gezien zorgen voor het minste aantal gehinderde omwonenden, de Kaagbaan en Polderbaan, respectievelijk 26% en 30%. Deze twee banen konden minder vaak ingezet worden dan gebruikelijk vanwege een combinatie van de beperking van parallel baangebruik door vernieuwing van het ILS van de Polderbaan tot 3 december en weersomstandigheden.

De Aalsmeerbaan is voornamelijk gebruikt als tweede baan tijdens pieken. Daarnaast op momenten dat andere banen niet ingezet konden worden vanwege weersomstandigheden, werkzaamheden of inspecties. Zo was de Kaagbaan op meerdere dagen beperkt inzetbaar voor startend verkeer vanwege vrij krachtige zuidoostenwind en/of slecht zicht. De Aalsmeerbaan is gebruikt voor 18% van de vluchten.

De Zwanenburgbaan is voornamelijk gebruikt als tweede baan tijdens pieken. Daarnaast op momenten dat andere banen niet ingezet konden worden vanwege weersomstandigheden, werkzaamheden of inspecties. Deze baan is ook tijdens meerdere nachten op momenten ingezet vanwege werkzaamheden op de Kaagbaan en Polderbaan. De Zwanenburgbaan is gebruikt voor 16% van de vluchten.

De Buitenveldertbaan is overdag op momenten ingezet als landingsbaan door de eerder genoemde beperking van parallel baangebruik en vanwege weersomstandigheden (o.a. westenwind, buien en slecht zicht). Ook op meerdere dagen als startbaan als gevolg van weersomstandigheden (slecht zicht door mist) in combinatie met verkeersaanbod. De Buitenveldertbaan is gebruikt voor 10% van de vluchten.

De Schiphol-Oostbaan is op twee dagen op momenten ingezet als landingsbaan. Op 27 november tijdens landingspieken vanwege de eerder genoemde beperking van parallel baangebruik en op 9 december vanwege (zuidwester)storm Elin. De Oostbaan is gebruikt voor nog geen 1% van de vluchten.

Aantal melders

In week 48 zijn er door 947 melders meldingen ingediend, dit is circa 13,9% minder dan de week ervoor.

In week 49 zijn er door 846 melders meldingen ingediend, dit is circa 10,7% minder dan de week ervoor.

* Deze aantallen zijn nog niet definitief. Er kunnen nog meldingen binnenkomen over de afgelopen week.

Vraag van de week

Waarom wijkt het actuele baangebruik soms af van het verwachte baangebruik op https://bezoekbas.nl/actuele-informatie/?

Dat kan de volgende oorzaken hebben:

  • Actuele weersomstandigheden kunnen afwijken van de weersverwachting. Bijvoorbeeld doordat de wind eerder (of later) draait of de zichtcondities zijn slechter (of beter) dan verwacht, waardoor een bepaalde baan of baancombinatie niet langer veilig ingezet kan worden.
  • De pieken kunnen in de praktijk net iets later of eerder beginnen dan verwacht en soms overlappen. Het landende en vertrekkende vliegverkeer kan zich in de praktijk net eerder of later aanbieden dan volgens de vluchtschema’s. Dat kan onder andere te maken hebben met vertragingen in de afhandeling van het vliegverkeer op de grond op Schiphol of op de luchthaven van vertrek of aankomst. Ook kan het voorkomen dat het trans-Atlantische vliegverkeer in de ochtend eerder aankomt dan gepland vanwege een gunstige straalwind (“wind mee”) hoog in het luchtruim.
  • Banen kunnen onverwacht tijdelijk niet beschikbaar zijn door schade aan de baan of een benodigde baaninspectie na een vogelaanvaring of een melding van vreemd materiaal. Een nadere toelichting over vreemd materiaal of Foreign Object Debris (FOD) is in de volgende link te raadplegen: What the FOD? (schiphol.nl)
  • Vliegtuigen moeten soms onverwacht terugkeren, bijvoorbeeld vanwege een technische storing of een medische situatie aan boord. Voor de veilige afhandeling van het vliegverkeer kan dit kort afwijkend baangebruik veroorzaken.

Het baangebruik op Schiphol is in grote mate afhankelijk van de weersomstandigheden, het verkeersaanbod en de beschikbaarheid van banen. Hierdoor zijn er op een gemiddelde dag  meerdere wisselingen van baancombinaties. Dit gebeurt binnen de regels en afspraken voor strikt preferentieel baangebruik. Om het aanbod van vliegverkeer op de dag zo goed mogelijk af te stemmen met de beschikbare capaciteit – de beschikbare start- en landingsbanen – is er dagelijks vier keer overleg tussen de operationele afdelingen van de betrokken organisaties. Dat zijn de luchthaven (Schiphol), verkeersleiding (LVNL), afhandelaren, luchtvaartmaatschappijen en het KNMI (weersverwachting).

Op basis van deze briefing wordt een capaciteitsverwachting voor de komende zes uur uitgegeven, waarin het verwachte baangebruik per piekperiode wordt aangegeven. Op basis van deze informatie informeert het Bewoners Aanspreekpunt Schiphol (BAS) de omgeving via https://bezoekbas.nl/actuele-informatie/.

BAS streeft ernaar om het verwacht baangebruik zo goed mogelijk up-to-date te houden.