BAS
10-03-2023 | Vooruit- en terugblik vliegverkeer

Vooruitblik komende weken

13 t/m 26 maart 2023 | Week 11 + 12

Verwachting

In de weken van 13 maart – 2 april 2023 verwachten we gemiddeld 1065 vluchten per dag op Schiphol. De weken daarna verwachten wij een toename tot gemiddeld 1135 per week richting Pasen.

Piekmomenten

Verwachte piekmomenten

We verwachten op een gemiddelde dag de volgende piekmomenten:

  • Landen: 07:00 – 09:20 uur
  • Starten: 09:20 – 11:00 uur
  • Landen: 11:00 – 11:40 uur
  • Starten: 11:40 – 13:00 uur
  • Landen: 13:00 – 13:40 uur
  • Starten: 14:20 – 15:20 uur
  • Landen: 15:20 – 16:00 uur
  • Starten: 16:40 – 17:40 uur
  • Landen: 18:20 – 20:00 uur
  • Starten: 20:40 – 22:00 uur
  • Bovenstaande piektijden zijn richttijden voor de verkeersleiding om het baangebruik te plannen. Op de dag zelf kunnen de piekmomenten verschuiven als gevolg van verschuivingen in het daadwerkelijke aanbod van vliegverkeer, bijvoorbeeld als gevolg van vertragingen door weersomstandigheden of verstoring van het afhandelingsproces van een vliegtuig aan de gate.

Wat zijn piekmomenten?

Op de piekmomenten kan een tweede baan worden ingezet voor startend verkeer (bovenzijde figuur) of landend verkeer (onderzijde figuur). Het is mogelijk dat er, buiten deze verwachte pieken, periodes zijn op de dag waarin het verkeersaanbod dusdanig hoog is dat er een tweede baan wordt ingezet.

Bijzonderheden

De Zwanenburgbaan is van 2 januari tot medio april in groot onderhoud. Hierdoor is de start- en landingsbaan niet beschikbaar voor vliegverkeer. Het vliegverkeer dat normaal zou starten vanaf de Zwanenburgbaan zal in deze periode bij noordenwind meer gebruik maken van de Buitenveldertbaan. Het vliegverkeer dat normaal zou landen op de Zwanenburgbaan zal in deze periode bij zuidenwind meer gebruik maken van de Buitenveldertbaan of Schiphol-Oostbaan. Een klein deel van de vluchten zal gebruik maken van de Kaagbaan. Mocht tijdens de onderhoudsperiode de Kaagbaan in de nacht niet beschikbaar zijn dan is een ontheffing aangevraagd om gebruik te mogen maken van de Aalsmeerbaan.

Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) ondervindt een krapte in het aantal beschikbare luchtverkeersleiders. Dit geeft al geruime tijd problemen bij de inroostering van luchtverkeersleiders. Hierdoor kon gedurende de laatste periode van 2022 op twee momenten in de avond de Polderbaan niet worden ingezet vanwege onvoldoende bezetting van Toren-West. Gezien het belang voor de omgeving is gezocht naar een mogelijkheid om op korte termijn de reguliere operatie te herstellen. Voor de periode van 16 januari tot en met 23 april 2023 is daardoor, met op verzoek ingeleverde vrije dagen, het rooster op Toren-West ingevuld. Hierdoor kan ook op die momenten de Polderbaan worden ingezet. Door onvoorziene omstandigheden, zoals ziekte, kan het in de genoemde periode nog steeds voorkomen dat de dienstverlening vanuit Toren-West niet geleverd – en daardoor de Polderbaan niet ingezet – kan worden. Meer informatie hierover vindt u hier.

Terugblik afgelopen weken

20 februari t/m 5 maart 2023 | Week 8 + 9

Baangebruik

In de weken 8 en 9 waren er gemiddeld 1066 vluchten per dag (gemiddelde prognose 1075). Ten opzichte van de vorige weken (respectievelijk 7 en 8) is het aantal vluchten toegenomen. Vergeleken met dezelfde weken in 2019, pré-corona, lag het aantal vluchten op 84%.

Kaagbaan36,9%
Buitenveldertbaan14,7%
Polderbaan34,5%
Schiphol-Oostbaan2,3%
Zwanenburgbaan0%
Aalsmeerbaan11,6%

Baangebruik

Meer dan de helft van de vluchten is geland of gestart vanaf de Polderbaan en de Kaagbaan, respectievelijk 35% en 37% van het vliegverkeer.

De Zwanenburgbaan is vanaf 2 januari in groot onderhoud en daarom niet in gebruik geweest.

De Aalsmeerbaan is overdag voornamelijk gebruikt als tweede landingsbaan tijdens piekperiodes vanwege overwegend noordelijk baangebruik. Daarnaast als tweede startbaan bij zuidelijk baangebruik. De Aalsmeerbaan is gebruikt voor 12% van de vluchten.

De Buitenvelderbaan is voor 15% van de vluchten gebruikt, voornamelijk voor startend verkeer (baan 09). Als gevolg van het niet beschikbaar zijn van de Zwanenburgbaan is deze baan vaker ingezet dan normaal, voornamelijk als tweede landings- of startbaan tijdens piekperiodes. Dit in combinatie met bepaalde weersomstandigheden – zoals westen- of oostenwind of slecht zicht. De Buitenveldertbaan is gedurende twee nachten ingezet als landingsbaan als gevolg van nachtelijke werkzaamheden op de Polder- en Kaagbaan.

De Schiphol-Oostbaan – gebruikt voor 2% van de vluchten – is op meerdere dagen ingezet als tweede of hoofdlandingsbaan vanwege het niet beschikbaar zijn van de Zwanenburgbaan en de weersomstandigheden. Voornamelijk op 20, 21 en 22 februari vanwege slecht zicht en/of de wind waardoor de Buitenveldertbaan niet ingezet kon worden als landingsbaan.

Aantal melders

In week 8 zijn er door 825 melders meldingen ingediend, dit is circa 0,2% minder dan de week ervoor.

In week 9 zijn er door 706 melders meldingen ingediend, dit is circa 14,4% minder dan de week ervoor.

* Deze aantallen zijn nog niet definitief. Er kunnen nog meldingen binnenkomen over de afgelopen week.

Vraag van de week

Waarom vloog een viermotorig vrachtvliegtuig op vrijdagavond 3 maart omstreeks 22:30 uur over Amsterdam en Amstelveen? Waarom maakte dit vertrekkende vliegtuig vanaf de Polderbaan (36L) niet een bocht richting het westen (linksom)?

Deze vlucht, uitgevoerd met het vliegtuigtype Boeing 747-400, maakte gebruik van de vaste vertrekroute (KUDAD-route) vanaf de Polderbaan (36L) richting het zuiden die overdag over delen van Amsterdam en Amstelveen loopt (zie kaartje hieronder).

Er was op het moment van de start van deze vlucht ook vliegverkeer aan het naderen vanuit het oosten richting de Kaagbaan (06). Om zeker te stellen dat de vertrekkende vlucht niet in conflict zou komen met dit naderende verkeer heeft de verkeersleider de vlucht direct na de rechterbocht tijdelijk op een koers naar het zuidoosten gezet. Hierdoor heeft de vlucht meer oostelijk gevlogen dan gebruikelijk o.a. langs Ouderkerk aan de Amstel.

Meer informatie over het gebruik van vaste vertrekroutes vindt u op de website onder https://bezoekbas.nl/vliegroutes/ en de veelgestelde vragen over vliegroutes (https://bezoekbas.nl/veelgestelde-vragen/).

De vlucht heeft geen andere vertrekroute gevlogen – bijvoorbeeld de VOLLA-route naar het westen (zie kaartje hierboven) – vanwege de bestemming van de vlucht (Brazilië) en de zo kort mogelijke gekozen route daar naartoe, die is vastgelegd in het vluchtplan. Op basis van het gekozen vluchtplan – in dit geval richting het zuiden via Antwerpen, Parijs, het noorden van Portugal en de Canarische Eilanden – wordt de vertrekroute geselecteerd die op dit plan aansluit. In dit geval is dit de KUDAD-vertrekroute naar het zuiden.

Er kan geen vertrekroute worden geselecteerd die niet aansluit op het vluchtplan. Daarnaast kan de keuze voor een ander vluchtplan – en daarmee een andere vertrekroute – zorgen voor een langere vliegafstand en een hoger brandstofverbruik.