BAS
08-09-2023 | Vooruit- en terugblik vliegverkeer

Vooruitblik komende weken

11 t/m 24 september 2023 | Week 37+38

Verwachting

In de weken van 11 september – 24 september 2023 verwachten we gemiddeld 1375 vluchten per dag op Schiphol. Tot begin oktober zien we een lichte toename met gemiddeld 1380 vluchten per dag.

Piekmomenten

Verwachte piekmomenten

We verwachten op een gemiddelde dag de volgende piekmomenten:

  • Landen: 07:00 – 09:20 uur
  • Starten: 09:20 – 11:00 uur
  • Landen: 11:00 – 11:40 uur
  • Starten: 11:40 – 13:00 uur
  • Landen: 13:00 – 14:00 uur
  • Starten: 14:00 – 15:00 uur
  • Landen: 15:00 – 16:00 uur
  • Starten: 16:00 – 17:40 uur
  • Landen: 18:20 – 20:00 uur
  • Starten: 20:40 – 22:10 uur
  • Bovenstaande piektijden zijn richttijden voor de verkeersleiding om het baangebruik te plannen. Op de dag zelf kunnen de piekmomenten verschuiven als gevolg van verschuivingen in het daadwerkelijke aanbod van vliegverkeer, bijvoorbeeld als gevolg van vertragingen door weersomstandigheden of verstoring van het afhandelingsproces van een vliegtuig aan de gate.
  • Door dit verschuiven kunnen piekmomenten elkaar kort overlappen. Er worden dan tijdelijk twee startbanen en twee landingsbanen tegelijk ingezet. Door het verdere herstel van het vliegverkeer op Schiphol komt dit zogenaamde “2+2 baangebruik” sinds het begin van dit zomerseizoen in toenemende mate voor.

Wat zijn piekmomenten?

Tijdens piekmomenten wordt een tweede baan ingezet voor startend verkeer (bovenzijde figuur) of landend verkeer (onderzijde figuur) op basis van het verkeersaanbod. Het is mogelijk dat er, buiten deze verwachte pieken, periodes zijn op de dag waarin het verkeersaanbod dusdanig hoog is dat er een tweede baan wordt ingezet.

Bijzonderheden

Tot en met dinsdag 12 september is de Kaagbaan in onderhoud en daardoor niet inzetbaar voor het vliegverkeer. Hierdoor verwachten we dat er tijdens deze dagen meer vliegtuigen landen op de Zwanenburgbaan en de Aalsmeerbaan. Voor het vertrekkend vliegverkeer zetten we de Zwanenburgbaan, de Aalsmeerbaan en de Buitenveldertbaan in. ’s Nachts maakt het vliegverkeer gebruik van de Zwanenburgbaan.

Vanwege werkzaamheden aan de verdubbeling van taxibanen is de Kaagbaan tot en met 19 februari 2024 niet beschikbaar als landingsbaan bij slecht zicht, bijvoorbeeld tijdens mist of bij laag hangende bewolking. De baan kan bij alle zichtomstandigheden gewoon gebruikt worden voor startende vliegtuigen. En als het zicht goed is, is landen ook geen probleem. Bij noordenwind en beperkt zicht kan overdag de Aalsmeerbaan worden ingezet voor landende vliegtuigen. De Zwanenburgbaan is ‘s nachts beschikbaar als landingsbaan.

De Schiphol-Oostbaan is van maandag 18 september tot en met zondag 1 oktober niet beschikbaar vanwege onderhoud. Dit heeft weinig gevolgen voor het grote vliegverkeer, want we gebruiken deze baan doorgaans voor de kleine, zakelijke en privévliegtuigen. Tijdens het onderhoud zal het klein-zakelijke verkeer gebruik maken van de Buitenveldertbaan of een van de andere start- en landingsbanen. Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) ondervindt een krapte in het aantal beschikbare luchtverkeersleiders. Dit geeft al geruime tijd problemen bij de inroostering van luchtverkeersleiders. Hierdoor kon gedurende de laatste periode van 2022 op twee momenten in de avond de Polderbaan niet worden ingezet vanwege onvoldoende bezetting van Toren-West. Gezien het belang voor de omgeving is gezocht naar een mogelijkheid om op korte termijn de reguliere operatie te herstellen. Daardoor is deze zomerperiode het rooster op Toren-West ingevuld. Hierdoor kan ook op die momenten de Polderbaan worden ingezet. Door onvoorziene omstandigheden, zoals ziekte, kan het in de genoemde periode nog steeds voorkomen dat de dienstverlening vanuit Toren-West niet geleverd – en daardoor de Polderbaan niet ingezet – kan worden.

Terugblik afgelopen weken

21 augustus t/m 3 september | Week 34+35

Baangebruik

In weken 34 en 35 waren er gemiddeld 1338 vluchten per dag (prognose 1360). Ten opzichte van de vorige weken (respectievelijk 33 en 34) is het aantal vluchten toegenomen. Vergeleken met dezelfde weken in 2019, pré-corona, lag het aantal vluchten op 92%.

Kaagbaan32,9%
Buitenveldertbaan7,0%
Polderbaan31,8%
Schiphol-Oostbaan0,5%
Zwanenburgbaan12,2%
Aalsmeerbaan15,7%

Meer dan de helft van de vluchten is geland op of gestart vanaf de Kaagbaan en Polderbaan, respectievelijk 33% en 32% van het vliegverkeer.

De Aalsmeerbaan is voornamelijk gebruikt als tweede start- of landingsbaan tijdens pieken. Daarnaast op momenten dat andere banen niet ingezet konden worden vanwege werkzaamheden, inspecties of weersomstandigheden. De Aalsmeerbaan is gebruikt voor 16% van de vluchten.

De Zwanenburgbaan is voornamelijk ingezet als tweede start- of landingsbaan tijdens pieken. Daarnaast op momenten dat andere banen niet ingezet konden worden vanwege werkzaamheden, inspecties of weersomstandigheden. Deze baan is tijdens vier nachten ingezet vanwege werkzaamheden op de Kaagbaan en Polderbaan. De Zwanenburgbaan is gebruikt voor 12% van de vluchten.

De Buitenveldertbaan is op meerdere dagen ingezet vanwege de weersomstandigheden (windcondities en buien). Deze baan is voor 7% van de vluchten gebruikt.

De Schiphol-Oostbaan is op twee dagen (24 en 30 augustus) ingezet als tweede landingsbaan tijdens pieken, in totaal voor 1% van de vluchten (handelsverkeer). Dit was als gevolg van overtrekkende buien, waardoor er tijdelijk niet parallel geland kon worden.

Aantal melders

In week 34 (21 t/m 27 augustus) zijn er door 1657 melders meldingen ingediend, dit is circa 16,4% meer dan de week ervoor.

In week 35 (28 augustus t/m 3 september) zijn er door 1782 melders meldingen ingediend, dit is circa 7,5% meer dan de week ervoor.

* Deze aantallen zijn nog niet definitief. Er kunnen nog meldingen binnenkomen over de afgelopen week.

Vraag van de week

Waarom vloog een Boeing 747 op vrijdagavond 1 september rond 22:30 uur laag over Spaarndam?

Op vrijdagavond 1 september was sprake van onweerswolken (TCU: Towering Cumulus en CB: cumulonimbus) in de omgeving van luchthaven Schiphol. Piloten proberen deze wolken altijd te ontwijken, omdat het vliegen door deze wolken zorgt voor veel turbulentie en mogelijk schade aan het toestel. Als een piloot hierom verzoekt, zal Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) de vlucht met aanvullende instructies om de buienwolk heen leiden.

Zo ook in dit geval: de onweerswolken lagen rond het moment van vertrek precies in de invloedsfeer van de standaard vertrekroute in noordwestelijke richting (via het Noordzeekanaal) die deze vlucht zou volgen. De piloot van dit vrachtvliegtuig (Boeing 747 type 400) heeft daarom verzocht om de buien te ontwijken en de verkeersleider heeft aanvullende instructies gegeven om dat mogelijk te maken. Het vliegtuig is daardoor zuidelijk van het Noordzeekanaal op een vlieghoogte van circa 500 meter over Spaarndam en Velserbroek gevlogen.

Het Bewoners Aanspreekpunt Schiphol (BAS) heeft tot op heden 94 meldingen over deze specifieke vlucht ontvangen. De meeste meldingen zijn vanuit Spaarndam ingediend.