BAS
Projecten
01-04-2024 | Baangebruik vanavond, vannacht en morgenochtend

Laatste update:

In verband met groot onderhoud aan de Kaagbaan (06/24), een matige tot vrij krachtige wind uit zuidwestelijke richtingen, kans op marginale weersomstandigheden en onweerswolken/-buien in de omgeving van Schiphol is de verwachting dat de volgende baancombinaties gebruikt gaan worden (de genoemde tijden zijn richttijden):

● Van 20:40 tot 22:10: Landen Polderbaan (18R), starten Aalsmeerbaan (18L) en Zwanenburgbaan (18C);
● Van 22:10 tot 22:30: Landen Polderbaan (18R), starten Aalsmeerbaan (18L);
● Van 22:30 tot 06:30: Landen Polderbaan (18R), starten Zwanenburgbaan (18C);
● Van 06:30 tot 07:00: Landen Polderbaan (18R), starten Aalsmeerbaan (18L);
● Van 07:00 tot 07:40: Landen Polderbaan (18R), starten Aalsmeerbaan (18L) en Zwanenburgbaan (18C);*
● Van 07:40 tot 09:20: Landen Polderbaan (18R) en Zwanenburgbaan (18C), starten Aalsmeerbaan (18L);**

Afhankelijk van de marginale condities kan ook de volgende baancombinatie ingezet worden:
*Van 07:00 tot 07:40: Landen Polderbaan (18R), starten Buitenveldertbaan (09) en Zwanenburgbaan (18C);

Afhankelijk van de onweerswolken/-buien in de omgeving van Schiphol (verhoogde activiteit) in combinatie met de marginale weersomstandigheden kan ook de volgende baancombinatie ingezet worden:
**Van 07:40 tot 09:20: Landen Polderbaan (18R) en Schiphol Oostbaan (22), starten Zwanenburgbaan (18C);

Na 09:20: deze informatie zal later op onze website gepubliceerd worden.

Note: In verband met het groot onderhoud aan de Kaagbaan (06/24) zal deze niet inzetbaar zijn tot medio april 2024. Zie hiervoor ook:

Disclaimer: dit is de meest recente verwachting van het baangebruik vastgesteld door LVNL en luchthaven Schiphol op basis van de verwachte operationele omstandigheden, dat wil zeggen een combinatie van het weer, verkeersaanbod en beschikbare infrastructuur (start-, landings- en rijbanen en technische systemen). Het actuele baangebruik kan afwijken van de verwachting als gevolg van een verandering in de operationele omstandigheden. Daarnaast kan het voorkomen dat er – in de overgang van pieken en aan het begin van de dag (tussen 07:00 en 07:40 uur) – tijdelijk twee landingsbanen en twee startbanen tegelijk worden ingezet om het hoge aanbod van vliegverkeer op die momenten veilig en efficiënt af te handelen.

Het banenstelsel van Schiphol
BAS
Projecten
01-04-2024 | Baangebruik vanavond, vannacht en morgenochtend

Laatste update:

In verband met het groot onderhoud aan de Kaagbaan (06/24) en een matige wind uit oostelijke richtingen, lopende de periode ruimend naar zuidelijke richtingen met kans op windvlagen en buien en in de nacht mogelijk lage bewolking, is de verwachting dat de volgende baancombinaties gebruikt gaan worden (de genoemde tijden zijn richttijden):

● Van 20:40 tot 22:10: Landen Zwanenburgbaan (36C), starten Polderbaan (36L) en Buitenveldertbaan (09);
● Van 22:10 tot 22:30: Landen Zwanenburgbaan (36C), starten Polderbaan (36L)*;
● Van 22:30 tot 06:30: Landen Zwanenburgbaan (36C), starten Polderbaan (36L)*;
● Van 06:30 tot 07:00: Landen Polderbaan (18R), starten Aalsmeerbaan (18L);
● Van 07:00 tot 07:40: Landen Polderbaan (18R), starten Aalsmeerbaan (18L) en Zwanenburgbaan (18C)**;
● Van 07:40 tot 09:20: Landen Polderbaan (18R) en Zwanenburgbaan (18C), starten Aalsmeerbaan (18L);

* Afhankelijk van de windrichting kan ook de volgende baancombinatie ingezet worden:

Landen Polderbaan (18R), starten Zwanenburgbaan (18C);

** Afhankelijk van het zicht (slechter) kan ook de volgende baancombinatie ingezet worden:
● Van 07:00 tot 09:20: Landen Polderbaan (18R), starten Buitenveldertbaan (09) en Zwanenburgbaan (18C);

Na 09:20: deze informatie zal later op onze website gepubliceerd worden.

NOOT: vanwege groot onderhoud aan de Kaagbaan (06/24) zal deze start- en landingsbaan tot medio april 2024 niet beschikbaar zijn voor vliegverkeer. Voor nadere informatie kunt u het volgende nieuwsbericht raadplegen: Groot Onderhoud Kaagbaan (06/24) – BAS (bezoekbas.nl)

Disclaimer: dit is de meest recente verwachting van het baangebruik vastgesteld door LVNL en luchthaven Schiphol op basis van de verwachte operationele omstandigheden, dat wil zeggen een combinatie van het weer, verkeersaanbod en beschikbare infrastructuur (start-, landings- en rijbanen en technische systemen). Het actuele baangebruik kan afwijken van de verwachting als gevolg van een verandering in de operationele omstandigheden. Daarnaast kan het voorkomen dat er – in de overgang van pieken en aan het begin van de dag (tussen 07:00 en 07:40 uur) – tijdelijk twee landingsbanen en twee startbanen tegelijk worden ingezet om het hoge aanbod van vliegverkeer op die momenten veilig en efficiënt af te handelen.

Het banenstelsel van Schiphol