BAS
Projecten
30-03-2024 | Baangebruik vanavond, vannacht en morgenochtend +informatie

Laatste update:

In verband met groot onderhoud aan de Kaagbaan (06/24) en een zwakke tot matige wind uit westelijke richtingen, variabel naar zuidwestelijke richtingen, vannacht krimpend naar oostelijke tot noordoostelijke richtingen en in kracht toenemend met daarbij kans op B.Z.O. (Beperkt Zicht Omstandigheden) is de verwachting dat de volgende baancombinaties gebruikt gaan worden (de genoemde tijden zijn richttijden):

● Van 20:40 tot 22:00: Landen Polderbaan (18R), starten Aalsmeerbaan (18L) en Zwanenburgbaan (18C);
● Van 22:00 tot 22:30: Landen Polderbaan (18R), starten Aalsmeerbaan (18L);
● Van 22:30 tot 06:30: Landen Polderbaan (18R), starten Zwanenburgbaan (18C);*
● Van 06:30 tot 07:00: Landen Aalsmeerbaan (36R), starten Polderbaan (36L);**
● Van 07:00 tot 07:40: Landen Zwanenburgbaan (36C), starten Polderbaan (36L) en Buitenveldertbaan (09); (zie #1)
● Van 07:40 tot 09:20: Landen Aalsmeerbaan (36R) en Zwanenburgbaan (36C), starten Polderbaan (36L);***

Afhankelijk van de windrichting kan ook de volgende baancombinatie ingezet worden:
*Van 22:30 tot 06:30: Landen Zwanenburgbaan (36C), starten Polderbaan (36L);

Afhankelijk van de B.Z.O. (slechtere omstandigheden) kunnen ook de volgende baancombinaties ingezet worden:
**Van 06:30 tot 07:00: Landen Zwanenburgbaan (36C), starten Polderbaan (36L);
***Van 07:40 tot 09:20: Landen Polderbaan (18R) en Zwanenburgbaan (36C), starten Buitenveldertbaan (09); (zie #2)

Na 09:20: deze informatie zal later op onze website gepubliceerd worden.

#1 Informatie baangebruik:
De Buitenveldertbaan (09) wordt ingezet als startbaan i.v.m. de lage wolkenbasis (onder de 1000 voet) en/of slechte zichtcondities (onder de 5000m). Door de lage wolkenbasis en/of slechte zichtcondities kunnen de luchtverkeersleiders onvoldoende visuele separatie behouden tussen het vliegverkeer en kan er niet parallel gestart worden naar het noorden.

#2 Informatie baangebruik:
De Buitenveldertbaan (09) wordt ingezet als startbaan i.v.m. de B.Z.O. Door de lage wolkenbasis en slechte zichtcondities kunnen de luchtverkeersleiders onvoldoende visuele separatie behouden tussen het vliegverkeer. Door verkeerstromen op te stellen in verschillende richtingen (landen in zuidelijke+noordelijke richting en starten in oostelijke richtingen) wordt de separatie gegarandeerd.

Note: In verband met het groot onderhoud aan de Kaagbaan (06/24) zal deze niet inzetbaar zijn tot medio april 2024. Zie hiervoor ook:

Disclaimer: dit is de meest recente verwachting van het baangebruik vastgesteld door LVNL en luchthaven Schiphol op basis van de verwachte operationele omstandigheden, dat wil zeggen een combinatie van het weer, verkeersaanbod en beschikbare infrastructuur (start-, landings- en rijbanen en technische systemen). Het actuele baangebruik kan afwijken van de verwachting als gevolg van een verandering in de operationele omstandigheden. Daarnaast kan het voorkomen dat er – in de overgang van pieken en aan het begin van de dag (tussen 07:00 en 07:40 uur) – tijdelijk twee landingsbanen en twee startbanen tegelijk worden ingezet om het hoge aanbod van vliegverkeer op die momenten veilig en efficiënt af te handelen.

Het banenstelsel van Schiphol