BAS
Projecten
28-03-2024 | Baangebruik vanochtend en vanmiddag +informatie

Laatste update:

In verband met groot onderhoud aan de Kaagbaan (06/24) en een matige wind uit zuidelijke richtingen, later vanochtend ruimend naar zuidwestelijke richtigen en in kracht toenemend (windstoten tot windkracht 6/7) met daarbij kans op onweerswolken/-buien en kans op marginale weeromstandigheden is de verwachting dat de volgende baancombinaties gebruikt gaan worden (de genoemde tijden zijn richttijden):

● Van 09:20 tot 11:00: Landen Polderbaan (18R), starten Aalsmeerbaan (18L) en Zwanenburgbaan (18C);
● Van 11:00 tot 11:40: Landen Polderbaan (18R) en Zwanenburgbaan (18C), starten Aalsmeerbaan (18L);
● Van 11:40 tot 12:40: Landen Polderbaan (18R), starten Aalsmeerbaan (18L) en Zwanenburgbaan (18C);
● Van 12:40 tot 13:20: Landen Polderbaan (18R) en Zwanenburgbaan (18C), starten Aalsmeerbaan (18L);*
● Van 13:20 tot 14:20: Landen Polderbaan (18R), starten Aalsmeerbaan (18L);

Afhankelijk van de onweerswolken/-buien (verhoogde activiteit) en marginale weersomstandigheden kan ook de volgende baancombinatie ingezet worden:
*Van 12:40 tot 13:20: Landen Polderbaan (18R) en Schiphol Oostbaan (22), starten Zwanenburgbaan (18C); (zie informatie)

Na 14:20: deze informatie zal later op onze website gepubliceerd worden.

Informatie baangebruik:
-I.v.m. de onweerswolken/-buien in de omgeving van Schiphol in combinatie met de marginale weersomstandigheden (wolkenbasis lager dan 2000ft en/of zichtwaardes onder de 5000m) wordt de Schiphol-Oostbaan (22) ingezet als secundaire landingsbaan. Bij onweerswolken/-buien in de omgeving van Schiphol kan er niet parallel geland worden naar het zuiden en de wolkenbasis/zichtwaardes zijn te laag om de Buitenveldertbaan (27) in te kunnen zetten als landingsbaan.

Note: In verband met het groot onderhoud aan de Kaagbaan (06/24) zal deze niet inzetbaar zijn tot medio april 2024. Zie hiervoor ook:

Disclaimer: dit is de meest recente verwachting van het baangebruik vastgesteld door LVNL en luchthaven Schiphol op basis van de verwachte operationele omstandigheden, dat wil zeggen een combinatie van het weer, verkeersaanbod en beschikbare infrastructuur (start-, landings- en rijbanen en technische systemen). Het actuele baangebruik kan afwijken van de verwachting als gevolg van een verandering in de operationele omstandigheden. Daarnaast kan het voorkomen dat er – in de overgang van pieken en aan het begin van de dag (tussen 07:00 en 07:40 uur) – tijdelijk twee landingsbanen en twee startbanen tegelijk worden ingezet om het hoge aanbod van vliegverkeer op die momenten veilig en efficiënt af te handelen.

Het banenstelsel van Schiphol