BAS
Projecten
24-04-2024 | Baangebruik vanochtend en vanmiddag +informatie

Laatste update:

In verband met het groot onderhoud aan de Kaagbaan (06/24) en een matige tot vrij krachige wind uit noordwestelijke richtingen met daarbij kans op een lage bewolking en (onweers)buien net hagel en windstoten, is de verwachting dat de volgende baancombinaties gebruikt gaan worden (de genoemde tijden zijn richttijden):

● Van 09:20 tot 11:00: Landen Aalsmeerbaan (36R), starten Polderbaan (36L) en Zwanenburgbaan (36C);
● Van 11:00 tot 11:40: Landen Buitenveldertbaan (27) en Zwanenburgbaan (36C), starten Polderbaan (36L);*
● Van 11:40 tot 13:00: Landen Aalsmeerbaan (36R), starten Polderbaan (36L) en Zwanenburgbaan (36C);
● Van 13:00 tot 14:00: Landen Buitenveldertbaan (27) en Zwanenburgbaan (36C), starten Polderbaan (36L);**
● Van 14:00 tot 15:20: Landen Aalsmeerbaan (36R), starten Polderbaan (36L) en Zwanenburgbaan (36C);

Afhankelijk van de (onweers)buien (verminderde activiteit) kunnen ook de volgende baancombinaties ingezet worden:
*Van 11:00 tot 11:40: Landen Aalsmeerbaan (36R) en Zwanenburgbaan (36C), starten Polderbaan (36L);
**Van 13:00 tot 14:00: Landen Aalsmeerbaan (36R) en Zwanenburgbaan (36C), starten Polderbaan (36L);

Na 15:20: deze informatie zal later op onze website gepubliceerd worden.

Informatie baangebruik:
I.v.m. de (onweers)buien in de omgeving van Schiphol kan er niet parallel geland worden naar het noorden, hierdoor wordt de Buitenveldertbaan (27) ingezet als landingsbaan.

Note: In verband met het groot onderhoud aan de Kaagbaan (06/24) zal deze start- en landingsbaan niet inzetbaar zijn tot naar verwachting 25 april 2024. Zie hiervoor ook:

Disclaimer: dit is de meest recente verwachting van het baangebruik vastgesteld door LVNL en luchthaven Schiphol op basis van de verwachte operationele omstandigheden, dat wil zeggen een combinatie van het weer, verkeersaanbod en beschikbare infrastructuur (start-, landings- en rijbanen en technische systemen). Het actuele baangebruik kan afwijken van de verwachting als gevolg van een verandering in de operationele omstandigheden. Daarnaast kan het voorkomen dat er – in de overgang van pieken en aan het begin van de dag (tussen 07:00 en 07:40 uur) – tijdelijk twee landingsbanen en twee startbanen tegelijk worden ingezet om het hoge aanbod van vliegverkeer op die momenten veilig en efficiënt af te handelen.

Het banenstelsel van Schiphol