BAS
Projecten
23-02-2024 | Baangebruik vanavond, vannacht en morgenochtend

Laatste update:

In verband met een matige tot vrij krachtigewind uit voornamelijk zuidelijke richtingen, kans op marginale weersomstandigheden en (onweers)buien in de omgeving van Schiphol is de verwachting dat de volgende baancombinaties gebruikt gaan worden (de genoemde tijden zijn richttijden):

● Van 20:40 tot 22:00: Landen Polderbaan (18R), starten Aalsmeerbaan (18L) en Zwanenburgbaan (18C);
● Van 22:00 tot 22:30: Landen Polderbaan (18R), starten Aalsmeerbaan (18L);
● Van 22:30 tot 06:30: Landen Polderbaan (18R), starten Zwanenburgbaan (18C);
● Van 06:30 tot 07:00: Landen Polderbaan (18R), starten Aalsmeerbaan (18L);
● Van 07:00 tot 09:20: Landen Polderbaan (18R) en Zwanenburgbaan (18C), starten Aalsmeerbaan (18L);*
● Van 09:20 tot 11:00: Landen Polderbaan (18R), starten Aalsmeerbaan (18L) en Zwanenburgbaan (18C);

Afhankelijk van de onweers(buien) in de omgeving van Schiphol kan ook de volgende baancombinatie ingezet worden:
*Van 07:00 tot 09:20: Landen Polderbaan (18R) en Buitenveldertbaan (27), starten Zwanenburgbaan (18C);*

Afhankelijk van de marginale condities (slechtere condities) met daarbij onweers(buien) in de omgeving van Schiphol kan ook de volgende baancombinatie ingezet worden:
*Van 07:00 tot 09:20: Landen Polderbaan (18R) en Schiphol-Oostbaan (22), starten Zwanenburgbaan (18C);

Na 11:00: deze informatie zal later op onze website gepubliceerd worden.

Informatie baangebruik:
Het groot onderhoud aan de Kaagbaan (06/24) is van start gegaan op 18 februari 2024 om 23:00 en is naar verwachting medio april 2024 afgerond. In deze periode is de Kaagbaan (06/24) niet inzetbaar voor vliegverkeer. Via de volgende link kunt u meer informatie vinden over de werkzaamheden die worden uitgevoerd en het aangepaste baangebruik.

Disclaimer: dit is de meest recente verwachting van het baangebruik vastgesteld door LVNL en luchthaven Schiphol op basis van de verwachte operationele omstandigheden, dat wil zeggen een combinatie van het weer, verkeersaanbod en beschikbare infrastructuur (start-, landings- en rijbanen en technische systemen). Het actuele baangebruik kan afwijken van de verwachting als gevolg van een verandering in de operationele omstandigheden. Daarnaast kan het voorkomen dat er – in de overgang van pieken en aan het begin van de dag (tussen 07:00 en 07:40 uur) – tijdelijk twee landingsbanen en twee startbanen tegelijk worden ingezet om het hoge aanbod van vliegverkeer op die momenten veilig en efficiënt af te handelen.

Het banenstelsel van Schiphol