BAS
Projecten
22-03-2024 | Baangebruik vanochtend en vanmiddag + Informatie

Laatste update:

In verband met groot onderhoud aan de Kaagbaan (06/24), een matige zuidwestelijke wind ruimend naar noordwestelijke richting gepaard met (vrij) krachtige windstoten en marginale zichtcondities, is de verwachting dat de volgende baancombinaties gebruikt gaan worden (de genoemde tijden zijn richttijden):

● Van 09:20 tot 11:00: Landen Polderbaan (18R), starten Aalsmeerbaan (18L); (Zie informatie #1 en #2)
● Van 11:00 tot 11:40: Landen Polderbaan (18R), starten Aalsmeerbaan (18L); (Zie informatie #1 en 2)
● Van 11:40 tot 12:40: Landen Polderbaan (18R), starten Aalsmeerbaan (18L); (Zie informatie #1 en #2)
● Van 12:40 tot 13:20: Landen Polderbaan (18R), starten Aalsmeerbaan (18L); (Zie informatie #1 en #2)
● Van 13:20 tot 14:20: Landen Aalsmeerbaan (36R), starten Polderbaan (36L); (Zie informatie #1 en #2)
● Van 14:20 tot 15:20: Landen Aalsmeerbaan (36R), starten Polderbaan (36L); (Zie informatie #1 en #2)

Na 15:20: Deze informatie wordt later vandaag op onze website bekend gemaakt.

Informatie #1: vanwege de marginale weersomstandigheden en veranderende windrichting kunnen ook de volgende baancombinaties gebruikt worden:

● Van 09:20 tot 11:40: Landen Buitenveldertbaan (27), starten Zwanenburgbaan (18C);
● Van 11:40 tot 13:00: Landen Buitenveldertbaan (27), starten Polderbaan (36L) en Zwanenburgbaan (18C);
● Van 13:00 tot 14:00: Landen Aalsmeerbaan (36R) en Zwanenburgbaan (36C), starten Polderbaan (36L);
● Van 14:00 tot 15:20: Landen Aalsmeerbaan (36R), starten Polderbaan (36L) en Zwanenburgbaan (36C);

Informatie #2: het 1+1 baangebruik is actief vanwege de marginale zichtcondities.

NOOT: vanwege groot onderhoud aan de Kaagbaan (06/24) zal deze start- en landingsbaan tot medio april 2024 niet beschikbaar zijn voor vliegverkeer. Voor nadere informatie kunt u het volgende nieuwsbericht raadplegen: Groot Onderhoud Kaagbaan (06/24) – BAS (bezoekbas.nl)

Disclaimer: dit is de meest recente verwachting van het baangebruik vastgesteld door LVNL en luchthaven Schiphol op basis van de verwachte operationele omstandigheden, dat wil zeggen een combinatie van het weer, verkeersaanbod en beschikbare infrastructuur (start-, landings- en rijbanen en technische systemen). Het actuele baangebruik kan afwijken van de verwachting als gevolg van een verandering in de operationele omstandigheden. Daarnaast kan het voorkomen dat er – in de overgang van pieken en aan het begin van de dag (tussen 07:00 en 07:40 uur) – tijdelijk twee landingsbanen en twee startbanen tegelijk worden ingezet om het hoge aanbod van vliegverkeer op die momenten veilig en efficiënt af te handelen.

Het banenstelsel van Schiphol