BAS
Projecten
22-03-2024 | Baangebruik vanmiddag en vanavond (UPDATE)

Laatste update:

In verband met groot onderhoud aan de Kaagbaan (06/24) en een matige noordwestelijke wind, begin van de nacht krimpend naar een zuidwestelijke richting en afnemende kans op marginale weersomstandigheden, is de verwachting dat de volgende baancombinaties gebruikt gaan worden (de genoemde tijden zijn richttijden):

● Van 14:00 tot 15:20: Landen Aalsmeerbaan (36R), starten Polderbaan (36L) en Zwanenburgbaan (36C);
● Van 15:20 tot 16:00: Landen Aalsmeerbaan (36R) en Zwanenburgbaan (36C), starten Polderbaan (36L);
● Van 16:00 tot 16:20: Landen Aalsmeerbaan (36R), starten Polderbaan (36L);
● Van 16:20 tot 17:20: Landen Aalsmeerbaan (36R), starten Polderbaan (36L) en Zwanenburgbaan (36C);
● Van 17:20 tot 18:20: Landen Aalsmeerbaan (36R), starten Polderbaan (36L);
● Van 18:20 tot 20:00: Landen Aalsmeerbaan (36R) en Zwanenburgbaan (36C), starten Polderbaan (36L); (Zie informatie #2)
● Van 20:00 tot 20:30: Landen Aalsmeerbaan (36R), starten Polderbaan (36L); (zie informatie #2)
● Van 20:30 tot 22:00: Landen Aalsmeerbaan (36R), starten Polderbaan (36L) en Zwanenburgbaan (36C); (Zie informatie #1)

Na 22:00: Deze informatie wordt later vandaag op onze website bekend gemaakt.

Informatie #1: Afhankelijk van windrichting kan ook de volgende baancombinatie gebruikt worden:
● Van 20:40 tot 22:00: Landen Polderbaan (18R), starten Aalsmeerbaan (18L) en Zwanenburgbaan (18C);

Informatie #2: door de veranderende windrichting en de mogelijkheid tot overgaan op zuidelijk baangebruik wordt de Buitenveldertbaan (27) tijdelijk ingezet als landingsbaan. (UPDATE)

NOOT: vanwege groot onderhoud aan de Kaagbaan (06/24) zal deze start- en landingsbaan tot medio april 2024 niet beschikbaar zijn voor vliegverkeer. Voor nadere informatie kunt u het volgende nieuwsbericht raadplegen: Groot Onderhoud Kaagbaan (06/24) – BAS (bezoekbas.nl)

Disclaimer: dit is de meest recente verwachting van het baangebruik vastgesteld door LVNL en luchthaven Schiphol op basis van de verwachte operationele omstandigheden, dat wil zeggen een combinatie van het weer, verkeersaanbod en beschikbare infrastructuur (start-, landings- en rijbanen en technische systemen). Het actuele baangebruik kan afwijken van de verwachting als gevolg van een verandering in de operationele omstandigheden. Daarnaast kan het voorkomen dat er – in de overgang van pieken en aan het begin van de dag (tussen 07:00 en 07:40 uur) – tijdelijk twee landingsbanen en twee startbanen tegelijk worden ingezet om het hoge aanbod van vliegverkeer op die momenten veilig en efficiënt af te handelen.

Het banenstelsel van Schiphol