BAS
Projecten
12-04-2024 | Baangebruik vanochtend en vanmiddag + Informatie (Update)

Laatste update:

In verband met groot onderhoud aan de Kaagbaan (06/24) en een vrij krachtige west-zuidwestelijke wind met daarbij komende krachtige windstoten is de verwachting dat de volgende baancombinaties gebruikt gaan worden (de genoemde tijden zijn richttijden):

Update: Tijden zijn aangepast

● Van 09:20 tot 10:50: Landen Polderbaan (18R), starten Aalsmeerbaan (18L) en Zwanenburgbaan (18C);
● Van 10:50 tot 11:40: Landen Polderbaan (18R) en Buitenveldertbaan (27), starten Zwanenburgbaan (18C); (Zie informatie #1)
● Van 11:40 tot 13:00: Landen Polderbaan (18R), starten Aalsmeerbaan (18L) en Zwanenburgbaan (18C); (Zie informatie #2)
● Van 13:00 tot 14:00: Landen Polderbaan (18R) en Buitenveldertbaan (27), starten Zwanenburgbaan (18C); (Zie informatie #2)
● Van 14:00 tot 15:20: Landen Polderbaan (18R), starten Aalsmeerbaan (18L) en Zwanenburgbaan (18C); (Zie informatie #2)

Na 16:00: Deze informatie wordt later vandaag op onze website bekend gemaakt.

Informatie #1: Vanwege de verwachte harde wind en windrichting wordt de Buitenveldertbaan (27) ingezet als secundaire landingsbaan en wordt er gestart vanaf de Zwanenburgbaan (18C)

Informatie #2: I.v.m. de krachtige tot harde wind uit westelijke richtingen kan de Buitenveldertbaan (27) ingezet worden als startbaan en de Schiphol-Oostbaan (22) als landingsbaan. Parallel baangebruik is niet inzetbaar doordat de dwarswindcomponenten (zijwind) op de overige start- en landingsbanen te hoog zijn om deze in te zetten.

● Van 11:40 tot 13:00: Landen Schiphol Oostbaan (22), starten Buitenveldertbaan (27);
● Van 13:00 tot 14:00: Landen Schiphol Oostbaan (22), starten Buitenveldertbaan (27);
● Van 14:00 tot 15:20: Landen Schiphol Oostbaan (22), starten Buitenveldertbaan (27);

Note: In verband met het groot onderhoud aan de Kaagbaan (06/24) zal deze niet inzetbaar zijn tot 25 april 2024. Zie hiervoor ook:

Disclaimer: dit is de meest recente verwachting van het baangebruik vastgesteld door LVNL en luchthaven Schiphol op basis van de verwachte operationele omstandigheden, dat wil zeggen een combinatie van het weer, verkeersaanbod en beschikbare infrastructuur (start-, landings- en rijbanen en technische systemen). Het actuele baangebruik kan afwijken van de verwachting als gevolg van een verandering in de operationele omstandigheden. Daarnaast kan het voorkomen dat er – in de overgang van pieken en aan het begin van de dag (tussen 07:00 en 07:40 uur) – tijdelijk twee landingsbanen en twee startbanen tegelijk worden ingezet om het hoge aanbod van vliegverkeer op die momenten veilig en efficiënt af te handelen.

Het banenstelsel van Schiphol