BAS
Projecten
12-03-2024 | Baangebruik vanmiddag en vanavond +informatie

Laatste update:

In verband met groot onderhoud aan de Kaagbaan (06/24) een matige wind uit voornamelijk westelijke richtingen, gedurende periode langzaam krimpend naar zuidwestelijke richtingen met daarbij kans op marginale weersoomstandigheden zullen naar verwachting de volgende baancombinaties ingezet worden (de genoemde tijden zijn richttijden):

● Van 14:20 tot 15:20: Landen Polderbaan (18R), starten Aalsmeerbaan (18L) en Zwanenburgbaan (18C);
● Van 15:20 tot 16:00: Landen Polderbaan (18R) en Zwanenburgbaan (18C), starten Aalsmeerbaan (18L);
● Van 16:00 tot 16:20: Landen Polderbaan (18R), starten Aalsmeerbaan (18L);
● Van 16:20 tot 17:20: Landen Polderbaan (18R), starten Aalsmeerbaan (18L) en Zwanenburgbaan (18C);*
● Van 17:20 tot 18:20: Landen Polderbaan (18R), starten Aalsmeerbaan (18L);
● Van 18:20 tot 20:00: Landen Polderbaan (18R) en Zwanenburgbaan (18C), starten Aalsmeerbaan (18L);
● Van 20:00 tot 20:40: Landen Polderbaan (18R), starten Aalsmeerbaan (18L);
● Van 20:40 tot 22:00: Landen Polderbaan (18R), starten Buitenveldertbaan (09) en Zwanenburgbaan (18C); (zie informatie)

Afhankelijk van de marginale weersosntandigheden (slechtere condities) kan ook de volgende baancombinatie ingezet worden:
*Van 16:20 tot 17:20: Landen Polderbaan (18R), starten Buitenveldertbaan (09) en Zwanenburgbaan (18C); (zie informatie)

Na 22:00: deze informatie zal later op onze website gepubliceerd worden.

Informatie baangebruik:
De Buitenveldertbaan (09) wordt ingezet als startbaan i.v.m. de lage wolkenbasis (onder de 1000 voet) en/of slechte zichtcondities (onder de 5000m). Door de lage wolkenbasis en/of slechte zichtcondities kunnen de luchtverkeersleiders onvoldoende visuele separatie behouden tussen het vliegverkeer en kan er niet parallel gestart worden naar het zuiden.

Note: In verband met het groot onderhoud aan de Kaagbaan (06/24) zal deze niet inzetbaar zijn tot medio april 2024. Zie hiervoor ook:

Disclaimer: dit is de meest recente verwachting van het baangebruik vastgesteld door LVNL en luchthaven Schiphol op basis van de verwachte operationele omstandigheden, dat wil zeggen een combinatie van het weer, verkeersaanbod en beschikbare infrastructuur (start-, landings- en rijbanen en technische systemen). Het actuele baangebruik kan afwijken van de verwachting als gevolg van een verandering in de operationele omstandigheden. Daarnaast kan het voorkomen dat er – in de overgang van pieken en aan het begin van de dag (tussen 07:00 en 07:40 uur) – tijdelijk twee landingsbanen en twee startbanen tegelijk worden ingezet om het hoge aanbod van vliegverkeer op die momenten veilig en efficiënt af te handelen.

Het banenstelsel van Schiphol