Laatste update:
In verband met groot onderhoud aan de Kaagbaan (06/24) een matige wind uit voornamelijk noordelijke richtingen, gedurende avond langzaam krimpend naar westelijke richtingen met daarbij kans op marginale weersoomstandigheden zullen naar verwachting de volgende baancombinaties ingezet worden (de genoemde tijden zijn richttijden):
● Van 14:20 tot 15:20: Landen Zwanenburgbaan (36C), starten Polderbaan (36L) en Buitenveldertbaan (09); (zie informatie #1)
● Van 15:20 tot 16:00: Landen Aalsmeerbaan (36R) en Zwanenburgbaan (36C), starten Polderbaan (36L);
● Van 16:00 tot 16:20: Landen Aalsmeerbaan (36R), starten Polderbaan (36L);
● Van 16:20 tot 17:20: Landen Zwanenburgbaan (36C), starten Polderbaan (36L) en Buitenveldertbaan (09); (zie informatie #1)
● Van 17:20 tot 18:20: Landen Aalsmeerbaan (36R), starten Polderbaan (36L);
● Van 18:20 tot 20:00: Landen Aalsmeerbaan (36R) en Zwanenburgbaan (36C), starten Polderbaan (36L);
● Van 20:00 tot 20:40: Landen Aalsmeerbaan (36R), starten Polderbaan (36L);
● Van 20:40 tot 22:00: Landen Buitenveldertbaan (27), starten Polderbaan (36L) en Zwanenburgbaan (18C); (zie informatie #2)
Na 22:00: deze informatie zal later op onze website gepubliceerd worden.
Informatie #1: I.v.m. slechte zichtcondities (onder de 5000m) kan er niet parallel gestart worden naar het noorden, hierdoor wordt de Buitenveldertbaan (09) ingezet als secundaire startbaan.
Informatie #2: I.v.m. de matige wind uit westelijke richtingen en marginale weersomstandigheden wordt de Buitenveldertbaan (27) ingezet als primaire landingsbaan. Parallel starten richting het noorden is niet mogelijk vanwege de marginale weersomstandigheden en starten van de Buitenveldertbaan (09) is niet mogelijk vanwege de rugwind.
Note: In verband met het groot onderhoud aan de Kaagbaan (06/24) zal deze niet inzetbaar zijn tot medio april 2024. Zie hiervoor ook:
Disclaimer: dit is de meest recente verwachting van het baangebruik vastgesteld door LVNL en luchthaven Schiphol op basis van de verwachte operationele omstandigheden, dat wil zeggen een combinatie van het weer, verkeersaanbod en beschikbare infrastructuur (start-, landings- en rijbanen en technische systemen). Het actuele baangebruik kan afwijken van de verwachting als gevolg van een verandering in de operationele omstandigheden. Daarnaast kan het voorkomen dat er – in de overgang van pieken en aan het begin van de dag (tussen 07:00 en 07:40 uur) – tijdelijk twee landingsbanen en twee startbanen tegelijk worden ingezet om het hoge aanbod van vliegverkeer op die momenten veilig en efficiënt af te handelen.