BAS
Projecten
09-04-2024 | Baangebruik vanavond, vannacht en morgenochtend +informatie

Laatste update:

In verband met groot onderhoud aan de Kaagbaan (06/24), een krachtige tot harde wind uit westelijke richtingen, vannacht in kracht afnemend en klein onderhoud aan de Zwanenburgbaan (18C/36C) van 23:00 tot 05:00 is de verwachting dat de volgende baancombinaties gebruikt gaan worden (de genoemde tijden zijn richttijden):

● Van 20:30 tot 00:30: Landen Schiphol Oostbaan (22), starten Buitenveldertbaan (27); (zie informatie)
● Van 00:30 tot 05:00: Landen Polderbaan (18R), starten Buitenveldertbaan (27);* (zie informatie)
● Van 05:00 tot 06:30: Landen Polderbaan (18R), starten Zwanenburgbaan (18C);
● Van 06:30 tot 07:00: Landen Polderbaan (18R), starten Aalsmeerbaan (18L);
● Van 07:00 tot 07:40: Landen Polderbaan (18R), starten Aalsmeerbaan (18L) en Zwanenburgbaan (18C);
● Van 07:40 tot 09:20: Landen Polderbaan (18R) en Zwanenburgbaan (18C), starten Aalsmeerbaan (18L)

Afhankelijk van de windkracht en windrichting kan ook de volgende baancombinatie ingezet worden:
*Van 00:30 tot 05:00: Landen Schiphol Oostbaan (22), starten Buitenveldertbaan (27); (zie informatie)

Na 09:20: deze informatie zal later op onze website gepubliceerd worden.

Informatie baangebruik:
I.v.m. de krachtige tot harde wind uit westelijke richtingen wordt de Buitenveldertbaan (27) wordt ingezet als startbaan en de Schiphol-Oostbaan (22) als landingsbaan. Door het groot onderhoud aan de Kaagbaan (24), klein onderhoud (grasmaaien, reinigen armaturen, rubber verwijderen Touch Down Zone) aan de Zwanenburgbaan (18C/36C) zijn deze banen niet inzetbaar en de dwarswindcomponenten (zijwind) op de overige start- en landingsbanen zijn te hoog om deze in te zetten. Door het groot onderhoud aan de Kaagbaan (06/24) mag er vannacht op de Schiphol-Oostbaan (22) geland worden, hiervoor is een vrijstelling/ontheffing afgegeven.

Note: In verband met het groot onderhoud aan de Kaagbaan (06/24) zal deze niet inzetbaar zijn tot 25 april 2024. Zie hiervoor ook:

Disclaimer: dit is de meest recente verwachting van het baangebruik vastgesteld door LVNL en luchthaven Schiphol op basis van de verwachte operationele omstandigheden, dat wil zeggen een combinatie van het weer, verkeersaanbod en beschikbare infrastructuur (start-, landings- en rijbanen en technische systemen). Het actuele baangebruik kan afwijken van de verwachting als gevolg van een verandering in de operationele omstandigheden. Daarnaast kan het voorkomen dat er – in de overgang van pieken en aan het begin van de dag (tussen 07:00 en 07:40 uur) – tijdelijk twee landingsbanen en twee startbanen tegelijk worden ingezet om het hoge aanbod van vliegverkeer op die momenten veilig en efficiënt af te handelen.

Het banenstelsel van Schiphol