Laatste update:
In verband met groot onderhoud aan de Kaagbaan (06/24) en een krachtige wind uit zuidwestelijke richting met daarbij gepaarde krachtige/stormachtige windstoten, is de verwachting dat de volgende baancombinaties gebruikt gaan worden (de genoemde tijden zijn richttijden):
Update: Tijden en baangebruik zijn aangepast
● Van 13:00 tot 16:50: Landen Schiphol Oostbaan (22), starten Buitenveldertbaan (27); (Zie informatie #2)
● Van 16:50 tot 18:00: Landen Polderbaan (18R) en Buitenveldertbaan (27), starten Zwanenburgbaan (18C); (Zie informatie #1)
● Van 18:00 tot 20:30: Landen Polderbaan (18R) en Buitenveldertbaan (27), starten Zwanenburgbaan(18C); (Zie informatie #1)
● Van 20:30 tot 22:30: Landen Polderbaan (18R), starten Aalsmeerbaan (18L) en Zwanenburgbaan (18C);
Na 22:00: Deze informatie wordt later vandaag op onze website bekend gemaakt.
Informatie #1: Vanwege de windrichting en harde windstoten wordt de Buitenveldertbaan (27) ingezet als secundaire landingsbaan
Informatie #2: I.v.m. de krachtige tot harde wind uit zuidwestelijke richtingen kan de Buitenveldertbaan (27) ingezet worden als startbaan en de Schiphol-Oostbaan (22) als landingsbaan. Door het groot onderhoud aan de Kaagbaan (24) is deze baan niet inzetbaar en de dwarswindcomponenten (zijwind) op de overige start- en landingsbanen zijn dan te hoog om deze in te zetten. De Buitenveldertbaan (27) en Schiphol-Oostbaan (22) zijn de enige banen die binnen dwarswindlimieten vallen. De volgende baancombinatie wordt dan gebruikt:
● Van 18:00 tot 20:30: Landen Polderbaan (18R) en Schiphol Oostbaan (22), starten Zwanenburgbaan (18C);
Note: In verband met het groot onderhoud aan de Kaagbaan (06/24) zal deze niet inzetbaar zijn tot medio april 2024. Zie hiervoor ook:
Disclaimer: dit is de meest recente verwachting van het baangebruik vastgesteld door LVNL en luchthaven Schiphol op basis van de verwachte operationele omstandigheden, dat wil zeggen een combinatie van het weer, verkeersaanbod en beschikbare infrastructuur (start-, landings- en rijbanen en technische systemen). Het actuele baangebruik kan afwijken van de verwachting als gevolg van een verandering in de operationele omstandigheden. Daarnaast kan het voorkomen dat er – in de overgang van pieken en aan het begin van de dag (tussen 07:00 en 07:40 uur) – tijdelijk twee landingsbanen en twee startbanen tegelijk worden ingezet om het hoge aanbod van vliegverkeer op die momenten veilig en efficiënt af te handelen.