BAS
Projecten
05-03-2024 | Baangebruik vanavond, vannacht en morgenochtend + Informatie

Laatste update:

In verband met onderhoud aan de Kaagbaan (06/24) en een zwakke wind uit verschillende richtingen, later ruimend naar een zuidoostelijke wind in combinatie met ontwikkeling van marginale weersomstandigheden (BZO-B) gedurende de nacht en ochtend is de verwachting dat de volgende baancombinaties gebruikt gaan worden (de genoemde tijden zijn richttijden):

● Van 20:40 tot 22:00: Landen Polderbaan (18R), starten Aalsmeerbaan (18L) en Zwanenburgbaan (18C);
● Van 22:00 tot 22:30: Landen Polderbaan (18R), starten Aalsmeerbaan (18L) (zie informatie #1);
● Van 22:30 tot 06:30: Landen Polderbaan (18R), starten Zwanenburgbaan (18C);
● Van 06:30 tot 07:00: Landen Polderbaan (18R), starten Zwanenburgbaan (18C);
● Van 07:00 tot 09:20: Landen Polderbaan (18R) en Zwanenburgbaan (18C), starten Aalsmeerbaan (18L) (zie informatie #2);

Na 09:20: Deze informatie wordt morgen op onze website bekend gemaakt.

Informatie #1: in verband met werkzaamheden aan de Zwanenburgbaan (18C/36C) kan de volgende baancombinatie als alternatief dienen:
● Van 22:00 tot 22:30: Landen Polderbaan (18R), starten Buitenveldertbaan (09);

Informatie #2: in verband met de verwachte marginale weersomstandigheden (BZO B) kan de volgende baancombinatie als alternatief dienen vanwege het niet parallel starten richting het zuiden:
● Landen Polderbaan (18C), starten Buitenveldertbaan (09) en Zwanenburgbaan (18C)

Note: In verband met het groot onderhoud aan de Kaagbaan (06/24) zal deze niet inzetbaar zijn tot medio april 2024. Zie hiervoor ook:

Disclaimer: dit is de meest recente verwachting van het baangebruik vastgesteld door LVNL en luchthaven Schiphol op basis van de verwachte operationele omstandigheden, dat wil zeggen een combinatie van het weer, verkeersaanbod en beschikbare infrastructuur (start-, landings- en rijbanen en technische systemen). Het actuele baangebruik kan afwijken van de verwachting als gevolg van een verandering in de operationele omstandigheden. Daarnaast kan het voorkomen dat er – in de overgang van pieken en aan het begin van de dag (tussen 07:00 en 07:40 uur) – tijdelijk twee landingsbanen en twee startbanen tegelijk worden ingezet om het hoge aanbod van vliegverkeer op die momenten veilig en efficiënt af te handelen.

Het banenstelsel van Schiphol