BAS
Projecten
02-04-2024 | Baangebruik vanavond, vannacht en morgenochtend +informatie

Laatste update:

In verband met groot onderhoud aan de Kaagbaan (06/24), een matige wind uit zuidwestelijke richtingen, vannacht krimpend naar zuidelijke richtingen, kans op marginale weersomstandigheden en vanaf 23:00 werkzaamheden (lichtmetingen) aan de Polderbaan (18R) is de verwachting dat de volgende baancombinaties gebruikt gaan worden (de genoemde tijden zijn richttijden):

● Van 20:40 tot 22:10: Landen Polderbaan (18R), starten Aalsmeerbaan (18L) en Zwanenburgbaan (18C);
● Van 22:10 tot 22:30: Landen Polderbaan (18R), starten Aalsmeerbaan (18L);
● Van 22:30 tot 06:30: Landen Polderbaan (18R), starten Zwanenburgbaan (18C);*
● Van 06:30 tot 07:00: Landen Polderbaan (18R), starten Aalsmeerbaan (18L);
● Van 07:00 tot 07:40: Landen Polderbaan (18R), starten Aalsmeerbaan (18L) en Zwanenburgbaan (18C);**
● Van 07:40 tot 09:20: Landen Polderbaan (18R) en Zwanenburgbaan (18C), starten Aalsmeerbaan (18L);

Afhankelijk van de werkzaamheden aan de Polderbaan (18R) kan ook de volgende baancombinatie ingezet worden:
*Van 22:30 tot 06:30: Landen Zwanenburgbaan (18C), starten Zwanenburgbaan (18C);

Afhankelijk van de marginale weeromstandigheden (slechtere condities) kan ook de volgende baancombinatie ingezet worden:
**Van 07:00 tot 07:40: Landen Polderbaan (18R), starten Buitenveldertbaan (09) en Zwanenburgbaan (18C); (zie informatie)

Na 09:20: deze informatie zal later op onze website gepubliceerd worden.

Informatie baangebruik:
De Buitenveldertbaan (09) wordt ingezet als startbaan i.v.m. de lage wolkenbasis (onder de 1000 voet) en/of slechte zichtcondities (onder de 5000m). Door de lage wolkenbasis en/of slechte zichtcondities kunnen de luchtverkeersleiders onvoldoende visuele separatie behouden tussen het vliegverkeer en kan er niet parallel gestart worden naar het zuiden.

Note: In verband met het groot onderhoud aan de Kaagbaan (06/24) zal deze niet inzetbaar zijn tot medio april 2024. Zie hiervoor ook:

Disclaimer: dit is de meest recente verwachting van het baangebruik vastgesteld door LVNL en luchthaven Schiphol op basis van de verwachte operationele omstandigheden, dat wil zeggen een combinatie van het weer, verkeersaanbod en beschikbare infrastructuur (start-, landings- en rijbanen en technische systemen). Het actuele baangebruik kan afwijken van de verwachting als gevolg van een verandering in de operationele omstandigheden. Daarnaast kan het voorkomen dat er – in de overgang van pieken en aan het begin van de dag (tussen 07:00 en 07:40 uur) – tijdelijk twee landingsbanen en twee startbanen tegelijk worden ingezet om het hoge aanbod van vliegverkeer op die momenten veilig en efficiënt af te handelen.

Het banenstelsel van Schiphol