BAS
Nieuws
Vooruitblik vliegverkeer 24 – 30 mei 2021

Komende week verwachten we gemiddeld 535 vluchten per dag op Schiphol. De Polderbaan is na het groot onderhoud weer inzetbaar voor startend en landend vliegverkeer bij normale zichtomstandigheden. Tijdens zogenoemde “beperkt zichtomstandigheden” zoals dichte mist, kan deze hoofdbaan nog niet voor landingen worden ingezet. Wanneer het vernieuwde landingssysteem (ILS) conform internationale veiligheidseisen betrouwbaar en stabiel heeft gefunctioneerd gedurende een periode van ongeveer vijf weken, kan de Polderbaan in alle zichtomstandigheden veilig als landingsbaan worden ingezet. Aan de zuidkant van de Zwanenburgbaan vinden werkzaamheden aan taxibanen en opritten plaats, waardoor deze baan beperkt bruikbaar is. Deze werkzaamheden duren nog tot 21 juni en worden vanaf 31 mei gelijktijdig met het regulier onderhoud aan de Zwanenburgbaan uitgevoerd. De verwachting is dat we daarom de Buitenveldertbaan en Oostbaan de komende weken vaker inzetten tijdens piekmomenten.

Verwachte piekmomenten

Tijdens piekmomenten kan een tweede start- of landingsbaan worden ingezet afhankelijk van het verkeersaanbod. In de week van 24 – 30 mei 2021 verwachten we dagelijks de volgende piekmomenten:

 

Startpieken:

  • ‘s ochtends tussen 09.20 uur en 11.00 uur;
  • ’s avonds tussen 20.20 uur en 21.20 uur.

 

Landingspieken:

  • ’s ochtends tussen 07.20 uur en 08.40 uur;
  • ’s middags tussen 12.30 uur en 13.30 uur;
  • ’s avonds tussen 18.40 uur en 20.00 uur.

 

 

Terugblik 10 – 16 mei 2021

In deze week waren er gemiddeld 484 vluchten per dag op Schiphol. Het grootste deel van het verkeer is geland op of gestart vanaf de Kaagbaan en de Zwanenburgbaan. De Polderbaan is vanaf het weekend weer ingezet als hoofdlandingsbaan, na afronding van het groot onderhoud en ingebruikname van de vernieuwde landingssystemen na meetvluchten op 10 en 14 mei. De Buitenveldertbaan is tijdens meerdere dagen ingezet als hoofdbaan voor zowel landingen als starts vanwege de meetvluchten en weersomstandigheden. Daarnaast is deze baan tijdens piekmomenten ingezet als tweede start- of landingsbaan, o.a. als gevolg van werkzaamheden aan de Zwanenburgbaan. De Aalsmeerbaan is voornamelijk tijdens piekmomenten ingezet als tweede start- en landingsbaan. De Oostbaan is op twee ochtenden ingezet als tweede landingsbaan vanwege weersomstandigheden. Bekijk de volledige vooruitblik en terugblik in de factsheet.

 

Dagelijkse updates over vliegverkeer? Download de Notifly app. Kijk voor meer informatie op Schiphol.nl/Notifly.

De actuele baansituatie is afhankelijk van weers- en operationele omstandigheden. De meest actuele situatie van dit moment vindt u op onze homepage.