BAS
Nieuws
Polderbaan van 6 tot en met 15 november in onderhoud

De Polderbaan is van maandag 6 tot en met woensdag 15 november niet inzetbaar vanwege onderhoud. We verwachten dat het vliegverkeer deze periode zowel voor het starten als voor het landen gebruikmaakt van de Zwanenburgbaan en de Buitenveldertbaan. Als tweede landingsbaan kan ook de Schiphol-Oostbaan ingezet worden. Dit is onder meer afhankelijk van de weersomstandigheden (zoals buien en een bepaalde windkracht- en richting), de beschikbaarheid van de banen en het aanbod van vliegverkeer. ’s Nachts maakt het vliegverkeer gebruik van de Zwanenburgbaan.

Reparaties, schoonmaken en grasmaaien

Tijdens het onderhoud wordt de baan waar nodig hersteld en worden kleine reparaties uitgevoerd. Uit recente inspecties van de Polderbaan (18R) is gebleken dat de aanvliegarmaturen (de verlichting die piloten gebruiken om te landen) vervangen moeten worden. Hierdoor duurt het onderhoud een dag langer dan eerder gepland. Ook worden de lampen schoongemaakt, de kabels en het elektra gecontroleerd en het gras rondom de baan gemaaid. De afvoeren van de baan worden ook doorgespoeld. Volgens planning zal de Polderbaan op 15 november om 19:00 uur weer beschikbaar zijn voor het vliegverkeer.

Impact overdag

Gedurende dit onderhoud zullen overdag bij wind uit zuidelijke tot zuidwestelijke richtingen tijdens landingspieken de Zwanenburgbaan (18C) in combinatie met de Buitenveldertbaan (27) of bij andere weerscondities (bijvoorbeeld zuidoostenwind of verminderd/beperkt zicht) de Schiphol-Oostbaan (22) worden ingezet.

 

 

 

Bij wind uit noordelijke richtingen zullen overdag tijdens startpieken voornamelijk de Buitenveldertbaan (09) en Zwanenburgbaan (36C) worden ingezet voor startend vliegverkeer.

 

 

Impact ‘s nachts

Voor het gebruik van de Zwanenburgbaan (36C) voor startend vliegverkeer in noordelijke richting ‘s nachts is ontheffing verleend door het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW). Ook kan het incidenteel voorkomen dat de Kaagbaan (06, in noordoostelijke richting) ’s nachts wordt ingezet voor startend vliegverkeer.

 

 

 

Bij wind uit zuidelijke richtingen zal ’s nachts de Zwanenburgbaan (18C) worden ingezet voor landend vliegverkeer. Hiervoor zijn vaste nachtnaderingsroutes beschikbaar, waaronder de gekromde nachtroute (per mei 2020) die woonkernen zoveel mogelijk vermijdt.

-> hier kunt u over deze nachtroute meer lezen.

Daarnaast wordt mogelijk de Buitenveldertbaan (27) voor landend vliegverkeer meer ingezet.

 

 

Nog niet beschikbaar bij slecht zicht

Goed om te weten: direct na afloop van het onderhoud is de Polderbaan tot eind december niet beschikbaar om te landen bij slecht zicht. Dat heeft te maken met werkzaamheden die Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) tijdens het onderhoud aan de Polderbaan uitvoert aan de computers van het landingssysteem in de shelter naast de baan en daaropvolgende meetvluchten. Hiermee controleert LVNL of het gehele landingssysteem goed werkt. Vervolgens moet het landingssysteem eerst 30 dagen goed functioneren volgens de internationale veiligheidseisen die gelden voor het landen bij beperkte zichtomstandigheden. Pas daarna is de Polderbaan weer in alle zichtomstandigheden inzetbaar als landingsbaan.

In deze periode kan daarom bij zuidenwind en beperkt zicht de Zwanenburgbaan zowel overdag als ‘s nachts worden ingezet als landingsbaan. Bij goed zicht kan er wel geland worden op de Polderbaan.