BAS
Nieuws
Polderbaan na groot onderhoud weer beschikbaar voor gebruik

De Polderbaan op Amsterdam Airport Schiphol is weer beschikbaar voor gebruik. De start- en landingsbaan was vanaf eind januari buiten gebruik vanwege groot onderhoud. Vanaf zaterdag 15 mei is de baan bij normaal zicht weer inzetbaar als start- en landingsbaan

Op 10 en 14 mei werden een aantal meetvluchten en checks uitgevoerd, om de juiste en nauwkeurige werking te controleren van de nieuw aangebrachte navigatie- en begeleidingssystemen, die dienen om vliegtuigen veilig op de Polderbaan te laten landen. Het gaat om het Instrument Landing Systeem (ILS) van Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) en de Precision Approach Path Indicator (PAPI) van Schiphol.  Na goedkeuring van het ILS is de Polderbaan bij normaal zicht ook als landingsbaan beschikbaar.

 

Werkzaamheden

Tijdens het onderhoud is een oppervlakte van 600.000 vierkante meter vernieuwd. Voor het onderhoud aan de start- en landingsbaan en omliggende rijbanen werd 150.000 ton asfalt aangevoerd en verwerkt. De Polderbaan is geasfalteerd met het innovatieve asfaltmengsel Flightflex. Bij de aanleg werd bovendien voor 60% gebruik gemaakt van asfalt dat in hetzelfde onderhoud werd verwijderd en gerecycled. Ook is onder andere 70 kilometer aan nieuwe bekabeling aangebracht en zijn 2.100 baanlampen vervangen door een duurzamere LED-variant met een langere levensduur. De werkzaamheden werden uitgevoerd in samenwerking met Heijmans. Het onderhoud aan de Polderbaan valt onder de noemer ‘groot onderhoudsmoment’ (GOH). Daarmee is voor de komende 7 jaar geen vergelijkbaar groot onderhoud aan de baan nodig, afgezien van de jaarlijkse reguliere onderhoudsweken.

Instrument Landing System 

Tijdens het onderhoud is het Instrument Landing System (ILS), een hulpmiddel dat vliegtuigen ondersteunt om in een geleidelijke hoek te dalen naar de landingsbaan, in opdracht van Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) vervangen. Een aantal werkzaamheden aan het ILS konden na dit onderhoud pas worden uitgevoerd. Na de meetvluchten van 10 en 14 mei en goedkeuring van de nauwkeurige werking van het ILS kan de Polderbaan weer als landingsbaan gebruikt worden bij normale zichtomstandigheden. Voor gebruik bij beperkte zichtomstandigheden zoals dichte mist, moet het nieuwe ILS een aantal weken betrouwbaar en stabiel werken conform internationale veiligheidseisen. Dit duurt ongeveer 30 dagen. Als het ILS tijdens deze betrouwbaarheidsperiode goed heeft gefunctioneerd, kan de Polderbaan weer in alle zichtomstandigheden als landingsbaan worden gebruikt.

Meer informatie over de meetvluchten en inzet van de Polderbaan na afloop van het groot onderhoud vind je in dit nieuwsbericht van LVNL:

https://www.lvnl.nl/nieuws/nieuwsberichten/meetvluchten-polderbaan-op-10-en-14-mei-2021

(Bron: Royal Schiphol Group)