BAS
Nieuws
Kaagbaan buiten gebruik van 13 t/m 22 oktober

Van woensdag 13 oktober tot en met vrijdag 22 oktober 2021 is de Kaagbaan niet beschikbaar voor vliegverkeer vanwege baanonderhoud. Naar verwachting kan dit baanonderhoud gevolgen hebben voor vliegtuighinder in de Schiphol regio, voornamelijk ten zuiden van de luchthaven.

Bij wind uit zuidelijke richtingen zullen tijdens startpieken de Zwanenburgbaan (18C) en Aalsmeerbaan (18L) naar verwachting meer worden ingezet voor startend vliegverkeer. Bij wind uit noordelijke richtingen zullen tijdens landingspieken de Zwanenburgbaan (36C, vanuit het zuiden) en Aalsmeerbaan (36R) naar verwachting meer worden ingezet voor landend vliegverkeer.

Welke baancombinaties in deze periode daadwerkelijk gebruikt worden, hangt af van onder meer de heersende weersomstandigheden op dat moment.

Hindergebieden 

Op de onderstaande afbeeldingen is weergegeven waar BAS in het verleden meldingen vandaan heeft gekregen in periodes dat alle banen beschikbaar waren en in perioden dat de Kaagbaan niet beschikbaar was. Ook zijn de radartracks van bijbehorende periode weergegeven om een beeld te kunnen geven hoe het vliegverkeer vliegt als de Kaagbaan niet in gebruik is. U kunt op de afbeeldingen drukken voor een grotere weergave.
 

Verschillende baancombinaties uitgelegd

Noordelijke windrichtingen

Bij wind uit noordelijke richtingen is het baangebruik richting het noorden. De Kaagbaan wordt dan als landingsbaan gebruikt. Als de Kaagbaan niet beschikbaar is wordt overdag de Aalsmeerbaan (36R) gebruikt en tijdens pieken van landend verkeer ook de Zwanenburgbaan (36C)


Zuidelijke windrichtingen

Bij wind uit zuidelijke richtingen is het baangebruik richting het zuiden. De Kaagbaan wordt dan als startbaan gebruikt. Als de Kaagbaan niet beschikbaar is wordt overdag de Aalsmeerbaan (18L) gebruikt en tijdens pieken van startend verkeer ook de Zwanenburgbaan (18C)


Sterke westen of oosten wind
 

Bij sterke westen of oosten wind wordt de Kaagbaan veelal ingezet omdat deze door zijn noordoostelijk-zuidwestelijke richting zoveel mogelijk recht in de wind ligt. Als de Kaagbaan niet beschikbaar is door het onderhoud kan de Buitenveldertbaan meer gebruikt worden. Zo kan de Buitenveldertbaan bij krachtige westelijke wind ook ingezet worden als startbaan richting het westen en landingsbaan vanuit het westen. Met krachtige oosten wind kan de Buitenveldertbaan (09) eveneens gebruikt worden als landingsbaan vanuit het oosten richting het westen en tegelijkertijd als startbaan richting het oosten.

Nacht (23:00 – 06:00 uur)

Ook ’s nachts zal het baangebruik anders zijn bij het buiten gebruik zijn van de Kaagbaan. Bij wind uit noordelijke richtingen wordt de Zwanenburgbaan (36C) dan veelal gebruikt als landingsbaan. Het vliegverkeer komt dan vanuit het zuiden richting de luchthaven. Bij zuiden wind zal dan de Zwanenburgbaan (18C) richting het zuiden gebruikt worden als startbaan. ’s Nachts is de Zwanenburgbaan meer preferent t.o.v. de Aalsmeerbaan.