BAS
Nieuws
Baangebruik tijdens piekperioden door werkzaamheden aan taxibanen

Er zijn momenteel werkzaamheden aan taxibanen aan de zuidzijde van de Zwanenburgbaan. Door het onderhoud zijn de Zwanenburgbaan en de Polderbaan tegelijkertijd minder goed inzetbaar bij bepaalde baancombinaties. Hierdoor zal het baangebruik tijdens de piekperiodes afwijken en zal er meer gebruik worden gemaakt van de Buitenveldertbaan en Schiphol-Oostbaan. Naar verwachting duren deze werkzaamheden tot en met vrijdag 16 oktober 18.00 uur.

Piekperioden

Tijdens piekperiodes worden er drie banen tegelijkertijd ingezet. Bij een startpiek twee startbanen en één landingsbaan. Tijdens een landingspiek twee landingsbanen en één startbaan. Door het lagere aanbod aan vliegverkeer zijn er op dit moment minder piekperiodes op een dag dan gebruikelijk. De meest actuele piekperiodes vindt u op onze website onder “Actuele Informatie. Piektijden zijn richttijden en kunnen door het verkeersaanbod of weersomstandigheden anders zijn.

 

Baangebruik bij wind uit noordelijke richtingen

Startpiek
Tijdens een startpiek zijn twee startbanen tegelijkertijd in gebruik. Als de wind uit noordelijke richtingen komt, starten en landen de vliegtuigen richting het noorden. De Polderbaan is dan in gebruik als startbaan richting het noorden. Als tweede startbaan zal door de werkzaamheden bij voorkeur de Buitenveldertbaan worden ingezet in plaats van de Zwanenburgbaan. Hierdoor zal bij wind uit noordelijke richting de Buitenveldertbaan (09) vaker worden ingezet als tweede startbaan.

Landingspiek
Bij een landingspiek met wind uit noordelijke richtingen wordt de Polderbaan gebruikt als startbaan en kan de Zwanenburgbaan indien nodig ingezet worden als landingsbaan. Het baangebruik zal dus niet afwijken door de werkzaamheden.

 

Baangebruik bij zuidelijke windrichtingen

Landingspiek
Vanwege de werkzaamheden wordt tijdens een landingspiek in combinatie met de Polderbaan bij voorkeur de Buitenveldertbaan als tweede landingsbaan ingezet in plaats van de Zwanenburgbaan. Als de windsterkte te hoog is bij zuidwesten tot zuidoosten wind, kan het zijn dat de Schiphol-Oostbaan (22) als landingsbaan wordt ingezet. Op de Buitenveldertbaan komt de wind in dat geval bijvoorbeeld te veel van opzij. De Schiphol-Oostbaan ligt dan beter in de wind.

Startpiek

Bij een startpiek met wind uit zuidelijke richtingen wordt de Polderbaan gebruikt als landingsbaan en kan de Zwanenburgbaan indien nodig worden ingezet als startbaan. Het baangebruik zal niet afwijken door de werkzaamheden aan de taxibanen.