close
BAS
Nieuws
Vooruitblik vliegverkeer 31 aug – 6 sept 2020

Vooruitblik vliegverkeer 31 augustus – 6 september 2020
Op Schiphol verwachten we de komende week gemiddeld 825 vluchten per dag. Vanwege onderhoudswerkzaamheden is de Polderbaan niet beschikbaar voor het vliegverkeer en zal de Zwanenburgbaan relatief meer in gebruik zijn. Tijdens piekmomenten wordt mogelijk de Buitenveldertbaan als tweede start- of landingsbaan ingezet. We verwachten vier startpieken en vier landingspieken per dag. Download de volledige factsheet met de groene knop hierboven.

 

Meerdere piekmomenten
In de week van 31 augustus – 6 september verwachten we piekmomenten in de ochtend, middag en avond. Ten opzichte van vorige week verwachten we in de ochtend en middag een extra landings- en startpiek. Of we daadwerkelijk een tweede start- of landingsbaan moeten inzetten is afhankelijk van het verkeersaanbod.

Startpieken:

  • ‘s ochtends tussen 09.20 uur en 11.00 uur;
  • ‘s middags tussen 12.00 uur en 13.00 uur;
  • ’s middags tussen 14.20 uur en 15.00 uur;
  • ’s avonds tussen 20.40 uur en 21.20 uur.

Landingspieken:

  • ’s ochtends tussen 07.20 uur en 08.40 uur;
  • ·s ochtends tussen 11.00 uur en 12.00 uur;
  • ’s middags tussen 13.00 uur en 13.40 uur;
  • ‘s avonds tussen 18.40 uur en 20.00 uur.

 

Terugblik naar 17-23 augustus
In de derde week van augustus waren er gemiddeld 756 vluchten per dag. Dat is iets minder dan de verwachte 780 vluchten. Vanwege onderhoudswerkzaamheden was de Zwanenburgbaan niet beschikbaar. Daarom is op drie dagen tijdens piekmomenten de Schiphol-Oostbaan ingezet als tweede landingsbaan. Dit kwam doordat de zijwind te krachtig was om te landen op de Buitenveldertbaan.

Inzet Schiphol-Oostbaan
De Schiphol-Oostbaan wordt in principe alleen gebruikt voor onder meer zaken- en regeringsvluchten, politie- en kustwachtvluchten en recreatief vliegverkeer. Als het weer of andere omstandigheden daarom vragen, kan deze baan ingezet worden als landingsbaan voor al het vliegverkeer. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn bij een zuidwesterstorm, wanneer de andere banen vanwege krachtige zijwind niet of beperkt ingezet kunnen worden. Of bij onderhoudswerkzaamheden waardoor er geen andere banen beschikbaar zijn. Dat was in de afgelopen weken de reden waarom op enkele momenten de Schiphol-Oostbaan in gebruik was

De actuele baansituatie is afhankelijk van weers- en operationele omstandigheden. De meest actuele situatie van dit moment vindt u op onze homepage.