BAS
Veelgestelde vragen
Welke banen worden er in de nacht gebruikt?

Ik heb een vraag over…

Waarom werd er op vrijdagavond 27 september geland op de Zwanenburgbaan (36C) en niet op de preferente Kaagbaan (06)?

Waarom wordt de afgelopen weken met enige regelmaat de Aalsmeerbaan (36R) in plaats van de Kaagbaan (06) ingezet voor landend vliegverkeer?

Waarom kan er niet altijd parallel gestart worden in noordelijke richting vanaf de Polderbaan (36L) en Zwanenburgbaan (36C)?

Welke start- en landingsbanen zijn in gebruik?

Wanneer zijn de piekmomenten?

Kunnen jullie piekmomenten vermijden door het aantal vliegtuigen te verspreiden?

Waarom zijn de Kaagbaan en de Polderbaan vrijwel altijd in gebruik?

Wanneer is de Aalsmeerbaan in gebruik?

Wanneer is de Zwanenburgbaan in gebruik?

Wanneer is de Buitenveldertbaan in gebruik?

Wanneer is de Schiphol-Oostbaan in gebruik?

Hoe worden twee banen toegewezen binnen een piekmoment?

Welke banen worden er in de nacht gebruikt?

In de nacht mogen in principe alleen de Kaagbaan en Polderbaan worden ingezet. Voor deze banen zijn vaste naderingsroutes vastgelegd in de Wet luchtvaart. Vliegtuigen die van deze naderingsroutes gebruik maken, worden naar een vast punt boven de Noordzee of het IJsselmeer geleid. Vanaf daar wordt de volgende fase van de nadering naar Schiphol ingezet. Daarbij wordt de nadering overwegend met een continue daling ingezet.

Waarom worden er soms twee start- en twee landingsbanen tegelijk ingezet?

Waarom en op welke wijze wordt er gewisseld tussen noordelijk en zuidelijk baangebruik? Welke banen worden er in die situatie ingezet?

Wat is noordelijk baangebruik?

Wat is zuidelijk baangebruik?

Wat is de preferentievolgorde?

Waar is de preferentievolgorde voor bedoeld?

Wat is convergerend baangebruik?

Wat is afhankelijk baangebruik?

Waarom hebben zichtomstandigheden invloed op het baangebruik?