BAS
Veelgestelde vragen
Wat is een vortex?

Ik heb een vraag over…

Waarom vliegt de kustwacht met enige regelmaat over delen van Hoofddorp? Is het mogelijk dat de kustwacht voortaan een andere route kiest, waarbij Hoofddorp wordt ontzien?

Hoe is de BAS clusterindeling tot stand gekomen?

Welk soort hindermeldingen over het vliegverkeer van en naar Schiphol onderscheiden we bij het Bewoners Aanspreekpunt Schiphol (BAS)? En waar ligt de grens tussen de focusgroep en veelmelders in de BAS jaarrapportage?

Waarom wijkt het actuele baangebruik soms af van het verwachte baangebruik op https://bezoekbas.nl/actuele-informatie/?

Hoe en waarom zijn de nieuwe generatie straalmotoren stiller en milieuvriendelijker gemaakt?

Ik heb een vraag of melding over het vliegverkeer rondom Schiphol. Waar kan ik terecht?

Wat doet BAS met mijn melding?

Wat is een periodemelding?

Wat is een specifieke melding?

Waarom krijg ik informatie over het vliegverkeer als antwoord op mijn melding?

Waar kan ik een klacht indienen over stichting BAS en hoe werkt de klachtenprocedure?

Waar kan ik terecht als ik materiële schade heb door vliegverkeer?

Wat is een vortex?

Een vortex is wervelwind die veroorzaakt wordt door landende of stijgende vliegtuigen op een luchthaven. Vliegverkeer van en naar de luchthaven Schiphol veroorzaakt soms schade aan woningen gelegen in de directe omgeving van de landingsbanen. Deze schade wordt vortex-schade genoemd. Het gaat vooral om schade aan daken (dakpannen) of glas. Bij vortex-schade verwijzen wij u door naar Regiecentrum Schiphol, telefoonummer 020-6012555. Het Regiecentrum zorgt ervoor dat de schade hersteld wordt.

Hoe wordt materiële schade door vliegverkeer opgelost?

Krijg ik de kosten vergoed door schade van vliegverkeer?

Hoe weet ik of ik in aanmerking kom voor compensatie?

Hoe dien ik een compensatieaanvraag in?

Waar kan ik terecht als ik een claim wil doen voor nadeelcompensatie?

Wat zijn de witte strepen in de lucht achter vliegtuigen?