BAS
Veelgestelde vragen
Wat doet Schiphol aan rubber op de baan?

Ik heb een vraag over…

Waarom werd in de nacht van 13 op 14 augustus een deel van de nacht de Zwanenburgbaan (18C) ingezet voor startend vliegverkeer?

Waarom hebben inwoners ten zuiden van Schiphol in de eerste helft van september meer overlast ervaren van startend vliegverkeer?

Waarom vinden er op meerdere dagen laat in de avonden en begin van de nacht meetvluchten plaats na het groot onderhoud aan de Zwanenburgbaan?

Waarom worden er regelmatig verlichtingswerkzaamheden aan de start- en landingsbanen uitgevoerd? En waarom gebeurt dit ’s nachts en niet overdag?

Waarom ervaren inwoners uit Amsterdam en Amstelveen vanaf 2 januari meer overlast van vliegverkeer?

Wat is kort onderhoud?

Wat is normaal onderhoud?

Wat is de Lichtmeetweek?

Hoe test Schiphol verlichting?

Vervangt Schiphol verlichting?

Maakt Schiphol de verlichting schoon?

Hoe werkt het grasmaaien van velden rondom de banen?

Wat doet Schiphol aan rubber op de baan?

Bij elke landing laten de vliegtuigbanden rubber achter op de landingsbaan. Dit rubber moet Schiphol verwijderen, zodat de landingsbaan stroef en veilig blijft om op te landen. Voor banen die veel in gebruik zijn, gebeurt dit wel vijf keer per jaar.

Wat wordt er gedaan bij storingen?

Wat is een ILS-check?

Waarom vinden er meetvluchten plaats en hoe werkt dit?

Wat zijn grondmetingen op de baan?

Wat houdt de controle van de PAPI in?