BAS
Veelgestelde vragen
Wanneer is de Schiphol-Oostbaan in gebruik?

Ik heb een vraag over…

Waarom werd er op vrijdagavond 27 september geland op de Zwanenburgbaan (36C) en niet op de preferente Kaagbaan (06)?

Waarom wordt de afgelopen weken met enige regelmaat de Aalsmeerbaan (36R) in plaats van de Kaagbaan (06) ingezet voor landend vliegverkeer?

Waarom kan er niet altijd parallel gestart worden in noordelijke richting vanaf de Polderbaan (36L) en Zwanenburgbaan (36C)?

Welke start- en landingsbanen zijn in gebruik?

Wanneer zijn de piekmomenten?

Kunnen jullie piekmomenten vermijden door het aantal vliegtuigen te verspreiden?

Waarom zijn de Kaagbaan en de Polderbaan vrijwel altijd in gebruik?

Wanneer is de Aalsmeerbaan in gebruik?

Wanneer is de Zwanenburgbaan in gebruik?

Wanneer is de Buitenveldertbaan in gebruik?

Wanneer is de Schiphol-Oostbaan in gebruik?

De Schiphol-Oostbaan is een relatief korte baan. Deze baan wordt doorgaans voor kleine, zakelijke en privévliegtuigen, vliegtuigen met een maatschappelijk belang (ambulance-, kustwacht of -regeringsvluchten) en vliegtuigen die (bijvoorbeeld voor onderhoud) op Schiphol-Oost moeten zijn, ingezet.

De Schiphol-Oostbaan kan ook door het grotere commerciële vliegverkeer in een beperkt aantal situaties ingezet worden. De Schiphol-Oostbaan kan onder andere gebruikt worden in de volgende omstandigheden:

  • Als hoofdlandingsbaan bij zuidwesterstorm, vooral bij teveel dwarswind op de Polder- en/of de Buitenveldertbaan; Als tweede landingsbaan in combinatie met de Polderbaan bij wind uit zuidelijke of zuidwestelijke richting, die teveel dwarswind geeft op de Buitenveldertbaan en bij de Zwanenburgbaan de kans op doorstarts te groot is;
  • Bij verminderde zichtcondities (laaghangende bewolking, buienwolken, regenbuien in de omgeving van Schiphol etc.) waardoor tijdelijk parallel landen op de Polderbaan (18R) en Zwanenburgbaan (18C) niet mogelijk is;
  • Bij onderhoudswerkzaamheden aan banen, waardoor geen andere banen beschikbaar of bruikbaar zijn;
  • De Schiphol-Oostbaan mag ’s nachts (tussen 23.00 en 06.00 uur) zowel voor start als voor landingen niet ingezet worden. Als de Schiphol-Oostbaan overdag voor landingen in gebruik is, ondervinden met name de inwoners van de binnenstad van Amsterdam en het zuidwesten van Amsterdam geluidhinder.

Hoe worden twee banen toegewezen binnen een piekmoment?

Welke banen worden er in de nacht gebruikt?

Waarom worden er soms twee start- en twee landingsbanen tegelijk ingezet?

Waarom en op welke wijze wordt er gewisseld tussen noordelijk en zuidelijk baangebruik? Welke banen worden er in die situatie ingezet?

Wat is noordelijk baangebruik?

Wat is zuidelijk baangebruik?

Wat is de preferentievolgorde?

Waar is de preferentievolgorde voor bedoeld?

Wat is convergerend baangebruik?

Wat is afhankelijk baangebruik?

Waarom hebben zichtomstandigheden invloed op het baangebruik?