BAS
Veelgestelde vragen
Waarom wordt het vliegverkeer normaalgesproken om buien- of onweerswolken heengeleid?

Ik heb een vraag over…

Wanneer is er sprake van verminderd en beperkt zicht en welke invloed heeft dit op de afhandeling van het vliegverkeer op Schiphol?

Waarom wordt het vliegverkeer normaalgesproken om buien- of onweerswolken heengeleid?

De cumulonimbus (Cb), onweerswolk of buienwolk is een type wolk dat een lage wolkenbasis heeft, maar zeer hoog en dicht kan zijn. Buien zijn het resultaat wanneer deze wolken beginnen uit te regenen (met eventueel hagel of sneeuw). Ook onweer is een vaak voorkomend verschijnsel.

Door de dichtheid van dit type wolken is het zicht in deze wolken beperkt. Ook zijn er opgaande en dalende luchtstromen in dit type wolken die, zeker wanneer ze sterk zijn en hagelstenen bevatten, gevaarlijk kunnen zijn voor het vliegverkeer. In en naast een cumulonimbuswolk kan een vliegtuig bovendien sterke turbulentie ondervinden door alle luchtstromingen.

Veiligheid staat in de luchtvaart centraal. Daarom vermijden piloten dit type wolken zoveel mogelijk. De verkeersleiders van Luchtverkeersleiding Nederland(LVNL) geven piloten aanvullende koersinstructies om deze buien heen, meestal na een verzoek van de piloot. Ook kan het voorkomen dat een bepaalde landingsbaan op Schiphol tijdelijk niet ingezet wordt als er buien- of onweerswolken hangen in het naderingsgebied.

Waarom is bij verminderd of beperkt zicht sprake van aangepast baangebruik?

Met hoeveel zijwind mag een vliegtuig landen?

Welke banen worden gebruikt bij een westerstorm?

Er landen of starten vliegtuigen met de wind mee, hoe kan dit?

Kunnen vliegtuigen landen in dichte mist?

Waarom is het baangebruik afhankelijk van zicht, terwijl er radar bestaat?

Vliegen vliegtuigen door onweer heen?

Wat als een vliegtuig geraakt wordt door bliksem?

Kan er door zware regen of hagel gevlogen worden?