BAS
Veelgestelde vragen
Waarom worden er soms twee start- en twee landingsbanen tegelijk ingezet?

Ik heb een vraag over…

Waarom werd er op vrijdagavond 27 september geland op de Zwanenburgbaan (36C) en niet op de preferente Kaagbaan (06)?

Waarom wordt de afgelopen weken met enige regelmaat de Aalsmeerbaan (36R) in plaats van de Kaagbaan (06) ingezet voor landend vliegverkeer?

Waarom kan er niet altijd parallel gestart worden in noordelijke richting vanaf de Polderbaan (36L) en Zwanenburgbaan (36C)?

Welke start- en landingsbanen zijn in gebruik?

Wanneer zijn de piekmomenten?

Kunnen jullie piekmomenten vermijden door het aantal vliegtuigen te verspreiden?

Waarom zijn de Kaagbaan en de Polderbaan vrijwel altijd in gebruik?

Wanneer is de Aalsmeerbaan in gebruik?

Wanneer is de Zwanenburgbaan in gebruik?

Wanneer is de Buitenveldertbaan in gebruik?

Wanneer is de Schiphol-Oostbaan in gebruik?

Hoe worden twee banen toegewezen binnen een piekmoment?

Welke banen worden er in de nacht gebruikt?

Waarom worden er soms twee start- en twee landingsbanen tegelijk ingezet?

Ondanks nauwkeurige planning komen vluchten soms te vroeg of te laat aan op Schiphol. Bijvoorbeeld door weersomstandigheden of een vertraging op de vertrekluchthaven. Als meerdere vliegtuigen niet op het geplande tijdstip aankomen, kunnen start- en landingspieken overlappen. In dat geval worden er tijdelijk vier banen ingezet om het verkeer veilig en efficiënt af te handelen. Op die extra baan mogen dan maximaal 80 vertrekken of landingen per dag worden uitgevoerd.

Waarom en op welke wijze wordt er gewisseld tussen noordelijk en zuidelijk baangebruik? Welke banen worden er in die situatie ingezet?

Wat is noordelijk baangebruik?

Wat is zuidelijk baangebruik?

Wat is de preferentievolgorde?

Waar is de preferentievolgorde voor bedoeld?

Wat is convergerend baangebruik?

Wat is afhankelijk baangebruik?

Waarom hebben zichtomstandigheden invloed op het baangebruik?