BAS
Veelgestelde vragen
Waarom wijkt het actuele baangebruik soms af van het verwachte baangebruik op https://bezoekbas.nl/actuele-informatie/?

Ik heb een vraag over…

Waarom vliegt de kustwacht met enige regelmaat over delen van Hoofddorp? Is het mogelijk dat de kustwacht voortaan een andere route kiest, waarbij Hoofddorp wordt ontzien?

Hoe is de BAS clusterindeling tot stand gekomen?

Welk soort hindermeldingen over het vliegverkeer van en naar Schiphol onderscheiden we bij het Bewoners Aanspreekpunt Schiphol (BAS)? En waar ligt de grens tussen de focusgroep en veelmelders in de BAS jaarrapportage?

Waarom wijkt het actuele baangebruik soms af van het verwachte baangebruik op https://bezoekbas.nl/actuele-informatie/?

Dat kan de volgende oorzaken hebben:
  • Actuele weersomstandigheden kunnen afwijken van de weersverwachting. Bijvoorbeeld doordat de wind eerder (of later) draait of de zichtcondities zijn slechter (of beter) dan verwacht, waardoor een bepaalde baan of baancombinatie niet langer veilig ingezet kan worden.
  • De pieken kunnen in de praktijk net iets later of eerder beginnen dan verwacht en soms overlappen. Het landende en vertrekkende vliegverkeer kan zich in de praktijk net eerder of later aanbieden dan volgens de vluchtschema’s. Dat kan onder andere te maken hebben met vertragingen in de afhandeling van het vliegverkeer op de grond op Schiphol of op de luchthaven van vertrek of aankomst. Ook kan het voorkomen dat het trans-Atlantische vliegverkeer in de ochtend eerder aankomt dan gepland vanwege een gunstige straalwind (“wind mee”) hoog in het luchtruim.
  • Banen kunnen onverwacht tijdelijk niet beschikbaar zijn door schade aan de baan of een benodigde baaninspectie na een vogelaanvaring of een melding van vreemd materiaal. Een nadere toelichting over vreemd materiaal of Foreign Object Debris (FOD) is in de volgende link te raadplegen: What the FOD? (schiphol.nl)
  • Vliegtuigen moeten soms onverwacht terugkeren, bijvoorbeeld vanwege een technische storing of een medische situatie aan boord. Voor de veilige afhandeling van het vliegverkeer kan dit kort afwijkend baangebruik veroorzaken.
Het baangebruik op Schiphol is in grote mate afhankelijk van de weersomstandigheden, het verkeersaanbod en de beschikbaarheid van banen. Hierdoor zijn er op een gemiddelde dag  meerdere wisselingen van baancombinaties. Dit gebeurt binnen de regels en afspraken voor strikt preferentieel baangebruik. Om het aanbod van vliegverkeer op de dag zo goed mogelijk af te stemmen met de beschikbare capaciteit – de beschikbare start- en landingsbanen – is er dagelijks vier keer overleg tussen de operationele afdelingen van de betrokken organisaties. Dat zijn de luchthaven (Schiphol), verkeersleiding (LVNL), afhandelaren, luchtvaartmaatschappijen en het KNMI (weersverwachting). Op basis van deze briefing wordt een capaciteitsverwachting voor de komende zes uur uitgegeven, waarin het verwachte baangebruik per piekperiode wordt aangegeven. Op basis van deze informatie informeert het Bewoners Aanspreekpunt Schiphol (BAS) de omgeving via https://bezoekbas.nl/actuele-informatie/. BAS streeft ernaar om het verwacht baangebruik zo goed mogelijk up-to-date te houden

Hoe en waarom zijn de nieuwe generatie straalmotoren stiller en milieuvriendelijker gemaakt?

Ik heb een vraag of melding over het vliegverkeer rondom Schiphol. Waar kan ik terecht?

Wat doet BAS met mijn melding?

Wat is een periodemelding?

Wat is een specifieke melding?

Waarom krijg ik informatie over het vliegverkeer als antwoord op mijn melding?

Waar kan ik een klacht indienen over stichting BAS en hoe werkt de klachtenprocedure?

Waar kan ik terecht als ik materiële schade heb door vliegverkeer?

Wat is een vortex?

Hoe wordt materiële schade door vliegverkeer opgelost?

Krijg ik de kosten vergoed door schade van vliegverkeer?

Hoe weet ik of ik in aanmerking kom voor compensatie?

Hoe dien ik een compensatieaanvraag in?

Waar kan ik terecht als ik een claim wil doen voor nadeelcompensatie?

Wat zijn de witte strepen in de lucht achter vliegtuigen?