BAS
Veelgestelde vragen
Waarom wijkt het actuele baangebruik soms af van het verwachte baangebruik op https://bezoekbas.nl/actuele-informatie/?
Dat kan de volgende oorzaken hebben:
  • Actuele weersomstandigheden kunnen afwijken van de weersverwachting. Bijvoorbeeld doordat de wind eerder (of later) draait of de zichtcondities zijn slechter (of beter) dan verwacht, waardoor een bepaalde baan of baancombinatie niet langer veilig ingezet kan worden.
  • De pieken kunnen in de praktijk net iets later of eerder beginnen dan verwacht en soms overlappen. Het landende en vertrekkende vliegverkeer kan zich in de praktijk net eerder of later aanbieden dan volgens de vluchtschema’s. Dat kan onder andere te maken hebben met vertragingen in de afhandeling van het vliegverkeer op de grond op Schiphol of op de luchthaven van vertrek of aankomst. Ook kan het voorkomen dat het trans-Atlantische vliegverkeer in de ochtend eerder aankomt dan gepland vanwege een gunstige straalwind (“wind mee”) hoog in het luchtruim.
  • Banen kunnen onverwacht tijdelijk niet beschikbaar zijn door schade aan de baan of een benodigde baaninspectie na een vogelaanvaring of een melding van vreemd materiaal. Een nadere toelichting over vreemd materiaal of Foreign Object Debris (FOD) is in de volgende link te raadplegen: What the FOD? (schiphol.nl)
  • Vliegtuigen moeten soms onverwacht terugkeren, bijvoorbeeld vanwege een technische storing of een medische situatie aan boord. Voor de veilige afhandeling van het vliegverkeer kan dit kort afwijkend baangebruik veroorzaken.
Het baangebruik op Schiphol is in grote mate afhankelijk van de weersomstandigheden, het verkeersaanbod en de beschikbaarheid van banen. Hierdoor zijn er op een gemiddelde dag  meerdere wisselingen van baancombinaties. Dit gebeurt binnen de regels en afspraken voor strikt preferentieel baangebruik. Om het aanbod van vliegverkeer op de dag zo goed mogelijk af te stemmen met de beschikbare capaciteit – de beschikbare start- en landingsbanen – is er dagelijks vier keer overleg tussen de operationele afdelingen van de betrokken organisaties. Dat zijn de luchthaven (Schiphol), verkeersleiding (LVNL), afhandelaren, luchtvaartmaatschappijen en het KNMI (weersverwachting). Op basis van deze briefing wordt een capaciteitsverwachting voor de komende zes uur uitgegeven, waarin het verwachte baangebruik per piekperiode wordt aangegeven. Op basis van deze informatie informeert het Bewoners Aanspreekpunt Schiphol (BAS) de omgeving via https://bezoekbas.nl/actuele-informatie/. BAS streeft ernaar om het verwacht baangebruik zo goed mogelijk up-to-date te houden


← Ga terug naar alle veelgestelde vragen