BAS
Veelgestelde vragen
Waarom vinden er op meerdere dagen laat in de avonden en begin van de nacht meetvluchten plaats na het groot onderhoud aan de Zwanenburgbaan?

Ik heb een vraag over…

Waarom werd in de nacht van 13 op 14 augustus een deel van de nacht de Zwanenburgbaan (18C) ingezet voor startend vliegverkeer?

Waarom hebben inwoners ten zuiden van Schiphol in de eerste helft van september meer overlast ervaren van startend vliegverkeer?

Waarom vinden er op meerdere dagen laat in de avonden en begin van de nacht meetvluchten plaats na het groot onderhoud aan de Zwanenburgbaan?

Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) heeft tijdens het groot onderhoud van de Zwanenburgbaan één van de twee Instrument Landingssystemen (ILS) grotendeels vervangen. Het betreft het systeem dat zorgt voor de ondersteuning van vliegtuigen die vanuit het zuiden op deze baan landen. Na afloop van het onderhoud worden grondmetingen en meetvluchten uitgevoerd om de juiste en betrouwbare werking van het nieuwe ILS te controleren. De meetvluchten vinden plaats op momenten dat er weinig vliegverkeer is, zodat het normale vliegverkeer zoveel mogelijk gebruik kan maken van de  Polderbaan en Kaagbaan. Dat zijn de banen waarvan relatief minder mensen geluidshinder ervaren.

Meer informatie hierover kunt u vinden in dit nieuwsbericht.

 

Waarom worden er regelmatig verlichtingswerkzaamheden aan de start- en landingsbanen uitgevoerd? En waarom gebeurt dit ’s nachts en niet overdag?

Waarom ervaren inwoners uit Amsterdam en Amstelveen vanaf 2 januari meer overlast van vliegverkeer?

Wat is kort onderhoud?

Wat is normaal onderhoud?

Wat is de Lichtmeetweek?

Hoe test Schiphol verlichting?

Vervangt Schiphol verlichting?

Maakt Schiphol de verlichting schoon?

Hoe werkt het grasmaaien van velden rondom de banen?

Wat doet Schiphol aan rubber op de baan?

Wat wordt er gedaan bij storingen?

Wat is een ILS-check?

Waarom vinden er meetvluchten plaats en hoe werkt dit?

Wat zijn grondmetingen op de baan?

Wat houdt de controle van de PAPI in?