BAS
Veelgestelde vragen
Waarom vinden er meetvluchten plaats en hoe werkt dit?

Ik heb een vraag over…

Waarom werd in de nacht van 13 op 14 augustus een deel van de nacht de Zwanenburgbaan (18C) ingezet voor startend vliegverkeer?

Waarom hebben inwoners ten zuiden van Schiphol in de eerste helft van september meer overlast ervaren van startend vliegverkeer?

Waarom vinden er op meerdere dagen laat in de avonden en begin van de nacht meetvluchten plaats na het groot onderhoud aan de Zwanenburgbaan?

Waarom worden er regelmatig verlichtingswerkzaamheden aan de start- en landingsbanen uitgevoerd? En waarom gebeurt dit ’s nachts en niet overdag?

Waarom ervaren inwoners uit Amsterdam en Amstelveen vanaf 2 januari meer overlast van vliegverkeer?

Wat is kort onderhoud?

Wat is normaal onderhoud?

Wat is de Lichtmeetweek?

Hoe test Schiphol verlichting?

Vervangt Schiphol verlichting?

Maakt Schiphol de verlichting schoon?

Hoe werkt het grasmaaien van velden rondom de banen?

Wat doet Schiphol aan rubber op de baan?

Wat wordt er gedaan bij storingen?

Wat is een ILS-check?

Waarom vinden er meetvluchten plaats en hoe werkt dit?

Er vinden meetvluchten plaats om de landingssystemen als het Instrument Landings Systeem (ILS) en de PAPI te testen. Op deze systemen moeten piloten echt kunnen vertrouwen. Daarom worden ze regelmatig gecontroleerd. Een ILS zorgt ervoor dat vliegtuigen ondersteund worden om via een optimale koers en vaste daalhoek geleidelijk te dalen naar de landingsbaan. Na een ILS-vernieuwing moet het systeem dertig dagen betrouwbaar en stabiel volgens internationale veiligheidseisen hebben gewerkt, zodat de baan weer in alle zichtomstandigheden als landingsbaan kan worden ingezet. Het meetvliegtuig vliegt naderingen vanuit verschillende richtingen en hoogtes, om zo de goede werking van het ILS-signaal te controleren. Ook is er de PAPI; Precision Approach Path Indicator. Piloten gebruiken de PAPI voor zichtlandingen. De PAPI bestaat uit verschillende gekleurde lampen, waaraan de piloot kan zien of tijdens de landing de juiste dalingshoek wordt aangehouden. Bij een optimale nadering ziet de piloot de helft van de lichten rood en de andere helft wit kleuren: het vliegtuig volgt dan het optimale glijpad naar de landingsbaan. Het onderhouden of vervangen van landingssystemen gebeurt meestal tegelijkertijd met het baanonderhoud, wanneer de landingsbaan niet in gebruik is.

 

 

Wat zijn grondmetingen op de baan?

Wat houdt de controle van de PAPI in?