BAS
Veelgestelde vragen
Waarom kon er in de afgelopen weken op meerdere momenten niet worden gestart vanaf de Kaagbaan?

Ik heb een vraag over…

Wat zijn de aangepaste piektijden voor de winterperiode 2024/2025?

Waarom kan de Zwanenburgbaan (18C/36C) in september niet bij alle zichtomstandigheden worden ingezet als landingsbaan?

Actuele vragen over beschikbaarheid Zwanenburgbaan vanwege werkzaamheden landingssysteem

Vragen over werkzaamheden landingssysteem Zwanenburgbaan

Waarom kan het momenteel voorkomen dat de Aalsmeerbaan tot 23:00 uur wordt ingezet als startbaan (18L), zoals op vrijdagavond 15 maart?

Waarom kon er in de afgelopen weken op meerdere momenten niet worden gestart vanaf de Kaagbaan?

Afgelopen weken zijn er – in voorbereiding op het groot onderhoud  – verschillende werkzaamheden uitgevoerd die impact hebben gehad op de inzet van de Kaagbaan.

Op maandag 29 januari tot en met donderdag 1 februari was een deel van de taxibanen en (twee van de drie) opritten bij de kop van de Kaagbaan niet beschikbaar vanwege voorbereidende werkzaamheden. Deze taxibanen en opritten worden normaalgesproken veelvuldig gebruikt door vertrekkend vliegverkeer vanaf de Kaagbaan. Door deze werkzaamheden was een veilige en stabiele afhandeling van het vliegverkeer op de Kaagbaan niet mogelijk. Als gevolg hiervan heeft Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) besloten om gedurende deze werkzaamheden de Kaagbaan (24) niet in te zetten voor startend vliegverkeer. Tijdens de voorbereiding is ingeschat dat de Kaagbaan tijdens deze werkzaamheden deels ingezet kon worden als startbaan. In de praktijk bleek dat operationeel niet mogelijk te zijn in combinatie met het verkeersaanbod en weersomstandigheden.

De voorbereidende werkzaamheden bestaan onder andere uit hijswerkzaamheden en schakelhandelingen aan de baanverlichting  Deze werkzaamheden zijn nodig om de periode van groot onderhoud, en daarmee het niet beschikbaar zijn van de Kaagbaan, zo beperkt mogelijk te houden. Bij het proces van afstemmen, inplannen en uitvoeren van alle werkzaamheden, en de impact daarvan op de afhandeling van het vliegverkeer op de grond, zijn meerdere specialisten van de luchthaven, LVNL en de aannemer betrokken. Randvoorwaarde is dat tijdens de werkzaamheden het vliegverkeer even veilig kan worden afgehandeld als normaal en de impact op de capaciteit en de omgeving zoveel mogelijk wordt beperkt.

LVNL en luchthaven Schiphol zijn samen verantwoordelijk voor een veilige en stabiele afhandeling van het vliegverkeer op de luchthaven. De luchthaven stelt de infrastructuur op de grond (taxi-, start- en landingsbanen) beschikbaar aan LVNL. Op basis van (actuele en verwachte) weersomstandigheden, verkeersaanbod en beschikbare infrastructuur (afhankelijk van werkzaamheden) besluit LVNL welke baancombinatie wordt ingezet.

 

 

Waarom wordt, nu in het najaar de dagen korter worden, in de ochtend en in de avond tijdens de landingspieken de Aalsmeerbaan (18L) vaker als enige startbaan ingezet, in plaats van de Kaagbaan (24) bij wind uit zuidelijke richtingen?

Waarom zien we de afgelopen periode een toename van 2+2 baangebruik in de vroege ochtend (vanaf 7 uur)?