BAS
Veelgestelde vragen
Waarom kan er niet altijd parallel gestart worden in noordelijke richting vanaf de Polderbaan (36L) en Zwanenburgbaan (36C)?

Ik heb een vraag over…

Waarom werd er op vrijdagavond 27 september geland op de Zwanenburgbaan (36C) en niet op de preferente Kaagbaan (06)?

Waarom wordt de afgelopen weken met enige regelmaat de Aalsmeerbaan (36R) in plaats van de Kaagbaan (06) ingezet voor landend vliegverkeer?

Waarom kan er niet altijd parallel gestart worden in noordelijke richting vanaf de Polderbaan (36L) en Zwanenburgbaan (36C)?

Tijdens startpieken bij noordenwind zullen vliegtuigen parallel starten in noordelijke richting vanaf de Polderbaan (36L) en de Zwanenburgbaan (36C). Dit is niet in alle omstandigheden mogelijk.

Parallel startende vliegtuigen moeten vanwege de veiligheid direct na de start van elkaar wegdraaien. In het geval van parallel starten naar het noorden betekent dit dat vliegtuigen vanaf de Polderbaan richting het westen afbuigen en vliegtuigen vanaf de Zwanenburgbaan richting het oosten. De verkeersleider controleert of dit inderdaad gebeurt en de vliegtuigen de goede kant op draaien. De verkeersleider moet dit vanuit de toren kunnen zien en hiervoor is goed zicht nodig.

Er kan daarom niet parallel gestart worden als de weersverwachting aangeeft dat het horizontale zicht minder dan 5 kilometer wordt of het wolkendek onder de 1.000 voet (circa 300 meter) hoogte ligt. In die situaties wordt bij starten naar het noorden tijdens een startpiek, naast de Polderbaan, de Buitenveldertbaan of de Kaagbaan ingezet als tweede startbaan.

Voor nadere achtergrondinformatie kunt u de volgende link raadplegen: https://minderhinderschiphol.nl/maatregelen/in-behandeling/langer-parallel-starten-naar-het-noorden-bij-verminderd-zicht/

Als voorbeeld: op zondagochtend 14 mei lag het wolkendek op op 700 voet (ruim 200 meter) hoogte in combinatie met een matige noordenwind, waardoor tijdens de startpiek de Polderbaan (36L) in combinatie met de Buitenveldertbaan (09) zijn ingezet voor startend vliegverkeer.

Welke start- en landingsbanen zijn in gebruik?

Wanneer zijn de piekmomenten?

Kunnen jullie piekmomenten vermijden door het aantal vliegtuigen te verspreiden?

Waarom zijn de Kaagbaan en de Polderbaan vrijwel altijd in gebruik?

Wanneer is de Aalsmeerbaan in gebruik?

Wanneer is de Zwanenburgbaan in gebruik?

Wanneer is de Buitenveldertbaan in gebruik?

Wanneer is de Schiphol-Oostbaan in gebruik?

Hoe worden twee banen toegewezen binnen een piekmoment?

Welke banen worden er in de nacht gebruikt?

Waarom worden er soms twee start- en twee landingsbanen tegelijk ingezet?

Waarom en op welke wijze wordt er gewisseld tussen noordelijk en zuidelijk baangebruik? Welke banen worden er in die situatie ingezet?

Wat is noordelijk baangebruik?

Wat is zuidelijk baangebruik?

Wat is de preferentievolgorde?

Waar is de preferentievolgorde voor bedoeld?

Wat is convergerend baangebruik?

Wat is afhankelijk baangebruik?

Waarom hebben zichtomstandigheden invloed op het baangebruik?