BAS
Veelgestelde vragen
Waarom is het baangebruik afhankelijk van zicht, terwijl er radar bestaat?

Ik heb een vraag over…

Wanneer is er sprake van verminderd en beperkt zicht en welke invloed heeft dit op de afhandeling van het vliegverkeer op Schiphol?

Waarom wordt het vliegverkeer normaalgesproken om buien- of onweerswolken heengeleid?

Waarom is bij verminderd of beperkt zicht sprake van aangepast baangebruik?

Met hoeveel zijwind mag een vliegtuig landen?

Welke banen worden gebruikt bij een westerstorm?

Er landen of starten vliegtuigen met de wind mee, hoe kan dit?

Kunnen vliegtuigen landen in dichte mist?

Waarom is het baangebruik afhankelijk van zicht, terwijl er radar bestaat?

Naast dat er radar en andere hulpmiddelen bestaan, zijn de luchtverkeersleiders in de toren afhankelijk van zicht. Ook voor piloten is goed zicht van groot belang. Verkeersleiders kunnen bij goed zicht de afstand tussen vliegtuigen goed inschatten. Als dat zicht beperkt is, door bijvoorbeeld laaghangende bewolking, wordt de afstand tussen de vliegtuigen vergroot. Twee aspecten zijn van belang: het zicht en de wolkenbasis (de hoogte tot de onderkant van de bewolking). Hoe minder zicht en/of hoe lager de wolkenbasis, hoe strenger de regels worden voor vlieger en verkeersleider.

Vliegen vliegtuigen door onweer heen?

Wat als een vliegtuig geraakt wordt door bliksem?

Kan er door zware regen of hagel gevlogen worden?