close
BAS
Vraag & antwoord
Ik heb een doorstart gezien. Hoe ontstaat zo’n situatie?

Bij een doorstart wordt de afdaling richting de landingsbaan onderbroken. Het vliegtuig stijgt weer naar een vastgestelde hoogte en bereid zich daar voor op voor een nieuwe landingspoging. Voor een doorstart gelden standaardregels en -richtlijnen, die bij elke piloot bekend zijn. In sommige gevallen geeft de luchtverkeersleider extra instructies om ervoor te zorgen dat het aanwezige luchtverkeer voldoende afstand van elkaar houdt. Zowel piloten als verkeersleiders kunnen ervoor kiezen om een doorstart in te zetten.

In de meeste gevallen wordt een doorstart gemaakt omdat niet aan alle eisen voor een stabiele landing is voldaan. De piloot moet een aantal dingen doen voordat de landing op de juiste manier kan worden ingezet: het vliegtuig vaart laten minderen, dalen tot een bepaald niveau, landingskleppen uit en landingsgestel naar beneden. Is op een bepaald punt niet aan al deze eisen voldaan, dan moet de piloot de landing afbreken. Onverwachte veranderingen in het weer kunnen in deze fase ook reden voor een doorstart zijn.

Daarnaast houdt de luchtverkeersleiding de situatie op de grond scherp in de gaten. Op een drukke luchthaven als Schiphol is het een constant komen en gaan van vliegtuigen. Deze worden zo efficiënt en veilig mogelijk richting de start- en landingsbanen geleid. Voor de torenverkeersleider is het van belang om zo snel mogelijk het risico op conflicten met andere toestellen in te schatten en zo nodig andere instructies te geven. Wordt een landingsbaan niet op tijd vrijgemaakt door de voorgaande vlucht? Dan wordt de eerstvolgende landing afgebroken en laat de naderingsverkeersleider het doorstartende toestel opnieuw invoegen in de verkeersstroom onderweg naar de landingsbaan.