BAS
Veelgestelde vragen
Hoe worden twee banen toegewezen binnen een piekmoment?

Ik heb een vraag over…

Waarom werd er op vrijdagavond 27 september geland op de Zwanenburgbaan (36C) en niet op de preferente Kaagbaan (06)?

Waarom wordt de afgelopen weken met enige regelmaat de Aalsmeerbaan (36R) in plaats van de Kaagbaan (06) ingezet voor landend vliegverkeer?

Waarom kan er niet altijd parallel gestart worden in noordelijke richting vanaf de Polderbaan (36L) en Zwanenburgbaan (36C)?

Welke start- en landingsbanen zijn in gebruik?

Wanneer zijn de piekmomenten?

Kunnen jullie piekmomenten vermijden door het aantal vliegtuigen te verspreiden?

Waarom zijn de Kaagbaan en de Polderbaan vrijwel altijd in gebruik?

Wanneer is de Aalsmeerbaan in gebruik?

Wanneer is de Zwanenburgbaan in gebruik?

Wanneer is de Buitenveldertbaan in gebruik?

Wanneer is de Schiphol-Oostbaan in gebruik?

Hoe worden twee banen toegewezen binnen een piekmoment?

Wanneer twee startbanen in gebruik zijn, krijgen vertrekkende vliegtuigen de baan toegewezen die qua ligging het best aansluit op de richting van de bestemming. Daardoor kan het gebeuren dat van de ene startbaan een aantal vliegtuigen achter elkaar vertrekt, terwijl de andere startbaan niet wordt ingezet. Wanneer twee landingsbanen in gebruik zijn, zal als eerste de baan worden toegewezen die ligt in de richting waar het verkeer vandaan komt.

Welke banen worden er in de nacht gebruikt?

Waarom worden er soms twee start- en twee landingsbanen tegelijk ingezet?

Waarom en op welke wijze wordt er gewisseld tussen noordelijk en zuidelijk baangebruik? Welke banen worden er in die situatie ingezet?

Wat is noordelijk baangebruik?

Wat is zuidelijk baangebruik?

Wat is de preferentievolgorde?

Waar is de preferentievolgorde voor bedoeld?

Wat is convergerend baangebruik?

Wat is afhankelijk baangebruik?

Waarom hebben zichtomstandigheden invloed op het baangebruik?