BAS
28-01-2022 | Vooruit- en terugblik vliegverkeer

De coronacrisis heeft een grote impact op de luchtvaart wereldwijd en ook op Schiphol. Als omwonende wil je uiteraard graag weten wat je de komende periode kunt verwachten van het vliegverkeer. Wij informeren je daarom regelmatig over de ontwikkeling van het aantal vluchten en wat dit betekent voor de inzet van start- en landingsbanen. Op deze pagina kijken we vooruit naar komende week en blikken terug op hoe het afgelopen week ging.

Afgelopen week | 17 januari t/m 23 januari 2022 | Week 3

Baangebruik

In week 3 (17 – 23 januari 2022) waren er gemiddeld 786 vluchten per dag (prognose 815). Ten opzichte van week 2 is het aantal vluchten afgenomen. Vergeleken met dezelfde week in 2019 pré-corona, lag het aantal vluchten op 66%.

Hoe vaak zijn de banen ingezet?

Totaal afgelopen week

Kaagbaan 23,5%
Polderbaan 32,6%
Buitenveldertbaan 6,9%
Zwanenburgbaan 16,9%
Schiphol-Oostbaan 0,02%
Aalsmeerbaan 20,1%

Door afrondingen van de percentages kan het voorkomen dat het totaal niet exact 100% is.

Meer toelichting

Baangebruik

Ruim de helft van de vluchten is geland op de Polderbaan en de Kaagbaan, respectievelijk 33% en 24% van de vluchten. De Aalsmeerbaan en de Zwanenburgbaan zijn voornamelijk gebruikt als tweede baan tijdens start- en landingspieken of wanneer andere banen niet ingezet konden worden wegens werkzaamheden of weersomstandigheden. Deze banen zijn respectievelijk gebruikt voor 20% en 17% van de vluchten. De Buitenveldertbaan is gebruikt voor 7% van de vluchten wegens weersomstandigheden en de Oostbaan voor de overige 0,02%.

In de nacht van 16 op 17 januari en overdag op 17 januari is de Zwanenburg (36C) gebruikt voor landingen wegens een matige tot vrij krachtige wind uit noordwestelijke richtingen. In het begin van de avond op 17 januari is de Zwanenburgbaan (36C) gebruikt als primaire startbaan en later als primaire landingsbaan richting het zuiden (18C) wegens een Instrument Landing System (ILS) check bij de Polderbaan.

Op 17, 19 en 20 januari is de Aalsmeerbaan (36R) als primaire landingsbaan gebruikt wegens een vrij krachtige wind uit voornamelijk noordwestelijke richtingen.

Op 18 januari is wegens beperkte zichtcondities de Buitenveldertbaan (09) gebruikt als startbaan. Op 19, 21 en de ochtend van 22 januari is wegens (noord)westenwind de Buitenveldertbaan (27) gebruikt als landingsbaan.

Op 19 januari rond het middaguur is wegens een combinatie van werkzaamheden (controleren verlichting en reparatie baanstation) aan de Polderbaan, de Oostbaan (22) als secundaire landingsbaan gebruikt.

Piekmomenten

Vanwege het verkeersaanbod waren er gemiddeld 10 piekmomenten per dag.

  • Dagelijks is er in de ochtend een landingspiek (tussen 06:35 en 08:55 uur) die op 5 dagen gevolgd werd door een startpiek (tussen 09:25 en 10:55 uur).
  • Aan het einde van de ochtend op twee dagen een landingspiek (tussen 10:50 en 11:40 uur) gevolgd door een startpiek op 7 dagen (tussen 11:10 en 13:20 uur).
  • In de vroege middag een landingspiek op 5 dagen (tussen 12:15 en 13:35 uur) gevolgd door een startpiek op 6 dagen (tussen 14:20 en 15:10)
  • In de namiddag een landingspiek op 6 dagen (tussen 15:05 en 16:00 uur) gevolgd door een startpiek op 4 dagen (tussen 16:35 en 17:25 uur).
  • Dagelijks in de avond een landingspiek (tussen 17:55 en 20:00 uur) gevolgd op 6 dagen door een startpiek (tussen 20:15 en 21:50 uur).

 

De start- en landingspiekmomenten waren volgens verwachting met een geringe spreiding in begin- en eindtijden over de dagen. Deze spreiding wordt veroorzaakt door een verschil in het actuele verkeersaanbod en de weersomstandigheden op de dag zelf.

 

Aantal melders

De afgelopen week zijn er door 696 melders meldingen ingediend, dit is circa 15% meer dan de week ervoor.
Meer informatie

Deze aantallen zijn nog niet definitief. Er kunnen nog meldingen binnenkomen over de afgelopen week.

Veelgestelde vraag

”Waarom werd vorige week woensdag (19 januari) tussen circa 11:30 en circa 14:00 uur de Polderbaan niet ingezet voor vliegverkeer?”

Antwoord van BAS

In verband met een geplande controle van de baanverlichting op de Polderbaan gecombineerd met een andere onvoorziene reparatie aan het baanstation, dat de besturing van de baanverlichting regelt, was tijdelijk deze start- en landingsbaan niet beschikbaar voor vliegverkeer. De werkzaamheden zijn conform planning uitgevoerd, waardoor deze baan niet langer buiten gebruik is geweest dan gepland.

 

Aankomende week | 31 januari t/m 6 februari 2022

 

 

Vooruitblik week 5

In de week van 31 januari – 6 februari 2022 verwachten we gemiddeld 850 vluchten per dag op Schiphol. Tot en met februari stijgt dit aantal naar verwachting tot gemiddeld 915 vluchten per dag.

 

 Piekmomenten

Verwachte piekmomenten

Piekmomenten

Verwachte piekmomenten

We verwachten op een gemiddelde dag de volgende piekmomenten:

  • Landen: 07:20 – 09:00 uur
  • Starten: 09:20 – 11:00 uur
  • Landen: 11:00 – 11:40 uur
  • Starten: 11:40– 12:40 uur
  • Landen: 12:40 -13:40 uur
  • Starten: 14:20 – 15:00 uur
  • Landen: 15:00 – 16:00 uur
  • Starten: 16:20 – 17:20 uur
  • Landen: 18:20 – 20:00 uur
  • Starten: 20:40 – 21:40 uur

 

Wat zijn piekmomenten?

Op de piekmomenten kan een tweede baan worden ingezet voor startend verkeer (bovenzijde figuur) of landend verkeer (onderzijde figuur). Het is mogelijk dat er, buiten deze verwachte pieken, periodes zijn op de dag waarin het verkeersaanbod dusdanig hoog is dat er een tweede baan wordt ingezet.

Bijzonderheden

Geen
Meer informatie

Hoe worden banen ingezet?

Er zijn zes start- en landingsbanen op Schiphol: Kaagbaan, Polderbaan, Aalsmeerbaan, Zwanenburgbaan, Buitenveldertbaan en Schiphol-Oostbaan. Welke banen we gebruiken, hangt onder andere af van de beschikbaarheid van de banen, de wind- en weersomstandigheden en de milieuregels voor baangebruik. Er zijn in principe altijd twee banen in gebruik: een voor startende en een voor landende vliegtuigen. De Polderbaan en Kaagbaan zijn in eerste instantie de daarvoor aangewezen primaire banen. Tijdens piekmomenten kan mogelijk een tweede start- of landingsbaan daarnaast worden ingezet. Dit zijn voornamelijk de Aalsmeerbaan en Zwanenburgbaan. Daarnaast kunnen de Buitenveldertbaan en Oostbaan worden ingezet. Lees meer over het baangebruik op Schiphol ->

Over deze informatie

Op het moment dat deze informatie wordt opgemaakt is de afgelopen week nog niet ten einde. Om de data zoveel mogelijk compleet te hebben en te kunnen terugblikken naar een volledige week gaat de terugblik over de week ervoor. De data in dit document hebben betrekking op het handelsverkeer van en naar Schiphol. De prognoses zijn gebaseerd op vluchtschema’s, informatie van luchtvaart­maatschappijen en verkeersvoorspellingen van de overkoepelende Europese verkeersleiding organisatie Eurocontrol. De werkelijke situatie kan hiervan afwijken. Aan de prognoses kunnen dan ook op geen enkele manier rechten worden ontleend. Realisatiecijfers kunnen worden beïnvloed door externe factoren, zoals weersomstandigheden, aanpassingen op vluchtschema’s van luchtvaartmaatschappijen, ontwikkelingen in nationale en internationale richtlijnen en beleid op gebied van COVID-19. Voor baaninzet geldt dat dit sterk afhankelijk is van wind- en weersomstandigheden en het verkeersaanbod. Ook baanonderhoud, gepland en ongepland, kan van invloed zijn op de inzet van start- en landingsbanen.