BAS
27-05-2022 | Vooruit- en terugblik vliegverkeer

Als omwonende wil je uiteraard graag weten wat je de komende periode kunt verwachten van het vliegverkeer. Wij informeren je daarom regelmatig over de ontwikkeling van het aantal vluchten en wat dit betekent voor de inzet van start- en landingsbanen. Op deze pagina kijken we vooruit naar komende week en blikken terug op hoe het afgelopen week ging.

Afgelopen week | 16 mei t/m 22 mei 2022 | Week 20

Baangebruik

In week 20 (16 – 22 mei 2022) waren er gemiddeld 1231 vluchten per dag (prognose 1265). Ten opzichte van week 19 is het aantal vluchten afgenomen. Vergeleken met dezelfde week in 2019 pré-corona, lag het aantal vluchten op 85%.

.

Hoe vaak zijn de banen ingezet?

Totaal afgelopen week

Kaagbaan 35,9%
Buitenveldertbaan 24,1%
Polderbaan 28,5%
Schiphol-Oostbaan 0%
Zwanenburgbaan 11,5%
Aalsmeerbaan 0% (onderhoud)

Door afrondingen van de percentages kan het voorkomen dat het totaal niet exact 100% is.

Meer toelichting

Baangebruik

Ruim de helft van de vluchten is geland of gestart vanaf de Polderbaan en de Kaagbaan, respectievelijk 28% en 36% van het vliegverkeer. De Zwanenburgbaan en Buitenveldertbaan zijn gebruikt als tweede baan tijdens start- en landingspieken of wanneer andere banen niet ingezet konden worden wegens werkzaamheden of weersomstandigheden. Deze banen zijn respectievelijk gebruikt voor 12% en 24% van de vluchten.

De Buitenveldertbaan en Zwanenburgbaan zijn voornamelijk ingezet als tweede baan tijdens piekmomenten. Vanwege een combinatie van de weersomstandigheden – voornamelijk (zuid-)westelijke wind en overtrekkende buien – en het onderhoud aan de Aalsmeerbaan is de Buitenveldertbaan op een aantal dagen ingezet als hoofdbaan voor landend verkeer.

De Zwanenburgbaan is gedurende twee nachten kort ingezet voor zowel landend als startend verkeer vanwege het reinigen van en metingen aan de baanverlichting van de Kaagbaan en Polderbaan.

 

Aantal melders

De afgelopen week zijn er door 1360 melders meldingen ingediend, dit is circa 15% minder dan de week ervoor.
Meer informatie

Deze aantallen zijn nog niet definitief. Er kunnen nog meldingen binnenkomen over de afgelopen week.

Veelgestelde vraag

”Waarom vloog in de nacht van 17 op 18 mei rond 00:40 uur een Boeing 747 type 400 op relatief lagere vlieghoogte in de directe omgeving van Rijsenhout, Aalsmeer en Kudelstaart?”

 

Antwoord van BAS

Nachtvlucht Boeing 747 type 400 vanaf Zwanenburgbaan (18C)

In verband met verlichtingswerkzaamheden op de Kaagbaan (06/24) in de nacht van 17 op 18 mei was de Kaagbaan een gedeelte van de nacht niet beschikbaar voor vliegverkeer. Hierdoor werd bij een variabele wind uit voornamelijk zuidoostelijke richtingen een deel van de nacht de volgende baancombinatie ingezet: de Polderbaan (18R) voor landend vliegverkeer, de Zwanenburgbaan (18C) voor startend vliegverkeer.

De vlucht uitgevoerd met een Boeing 747 type 400 vertrok rond 00:40 uur vanaf de Zwanenburgbaan (18C) in zuidelijke richting. Doordat vrachtvliegtuigen meestal beladen zijn tot het maximale startgewicht klimmen deze vliegtuigen vaak trager. Hierdoor vloog dit vrachtvliegtuig op relatief lagere vlieghoogte in de directe omgeving van Rijsenhout, Aalsmeer en Kudelstaart.

Achtergrondinformatie verlichtingswerkzaamheden

Verlichtingsmetingen worden ’s nachts uitgevoerd om zo goed mogelijk de intensiteit van de verlichting te kunnen testen. Voor onder meer de baanverlichting op Schiphol is een wettelijke norm vastgesteld. Er dient te worden voldaan aan de standaarden en richtlijnen van het Europees Agentschap voor veiligheid van de luchtvaart (EASA). Baanverlichtingsmetingen vinden regelmatig plaats om ervoor te zorgen dat deze verlichting niet onder de wettelijke norm komt. Meestal worden verlichtingsmetingen gecombineerd met andere werkzaamheden, zoals het reinigen van armaturen. Dit met als doel om de totale periode waarin een baan buiten gebruik is zo efficiënt mogelijk te gebruiken en overlast voor omwonenden van Schiphol zoveel mogelijk te beperken.

 

 

Aankomende week | 30 mei t/m 5 juni 2022 | Week 22

 

 

Vooruitblik week 19

In de week van 30 mei – 5 juni 2022 verwachten we gemiddeld 1300 vluchten per dag op Schiphol. Richting half juni verwachten we een stijging tot gemiddeld 1310 vluchten per dag.

 

 

.

 

 Piekmomenten

Verwachte piekmomenten

Verwachte piekmomenten

We verwachten op een gemiddelde dag de volgende piekmomenten:

  • Starten: 07:00 – 07:40 uur
  • Landen: 07:40 – 09:20 uur
  • Starten: 09:20 – 11:00 uur
  • Landen: 11:00 – 11:40 uur
  • Starten: 11:40 – 13:00 uur
  • Landen: 13:00 – 13:40 uur
  • Starten: 13:40 – 15:00 uur
  • Landen: 15:00 – 16:00 uur
  • Starten: 16:00 – 17:40 uur
  • Landen: 18:20 – 20:00 uur
  • Starten: 20:40 – 22:00 uur
Wat zijn piekmomenten?

Op de piekmomenten kan een tweede baan worden ingezet voor startend verkeer (bovenzijde figuur) of landend verkeer (onderzijde figuur). Het is mogelijk dat er, buiten deze verwachte pieken, periodes zijn op de dag waarin het verkeersaanbod dusdanig hoog is dat er een tweede baan wordt ingezet.

Bijzonderheden

De Aalsmeerbaan is van 4 april tot en met medio juli in groot onderhoud. Hierdoor is deze start- en landingsbaan niet beschikbaar voor vliegverkeer. Het vliegverkeer dat normaal zou starten vanaf of zou landen op Aalsmeerbaan, zal in deze periode gebruik maken van andere banen, naar verwachting voornamelijk van de Buitenveldertbaan. Omdat de Aalsmeerbaan ’s nachts sowieso gesloten is, heeft dit geen gevolgen voor het baangebruik in de nacht.

Tijdens het groot onderhoud aan de Aalsmeerbaan zijn er ook werkzaamheden aan de taxibaan die tussen de Kaagbaan en de Aalsmeerbaan ligt. Daardoor kunnen vliegtuigen geen gebruik maken van de kop van de Kaagbaan van 23 mei tot en met 6 juni. Dit heeft gevolgen voor de inzetbaarheid van de baan: er kan alleen gestart worden richting het zuiden op een korter deel van de baan. Vliegtuigen die de hele lengte van de baan nodig hebben, zullen deze periode vertrekken vanaf een andere startbaan en ’s nachts vanaf de Zwanenburgbaan.

Door de werkzaamheden bij de kop van de Kaagbaan zijn het landingssysteem en de verlichting van deze baan niet beschikbaar. Hierdoor is de Kaagbaan niet inzetbaar als landingsbaan in de late avond, ’s nachts en bij slecht zicht overdag, bijvoorbeeld tijdens mist of bij laag hangende bewolking. Bij slecht zicht overdag kan de Buitenveldertbaan worden gebruikt als landingsbaan. Ook kan eventueel de Zwanenburgbaan worden ingezet als landingsbaan, zowel overdag als ’s nachts.

Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) heeft als gevolg van COVID een krapte in het aantal beschikbare luchtverkeersleiders. Ondanks de problemen die dit geeft bij inroostering van luchtverkeersleiders wordt alles binnen de mogelijkheden gedaan om de dienstverlening zoveel mogelijk voort te zetten met zo min mogelijk impact voor de omgeving.

Meer informatie

Hoe worden banen ingezet?

Er zijn zes start- en landingsbanen op Schiphol: Kaagbaan, Polderbaan, Aalsmeerbaan, Zwanenburgbaan, Buitenveldertbaan en Schiphol-Oostbaan. Welke banen we gebruiken, hangt onder andere af van de beschikbaarheid van de banen, de wind- en weersomstandigheden en de milieuregels voor baangebruik. Er zijn in principe altijd twee banen in gebruik: een voor startende en een voor landende vliegtuigen. De Polderbaan en Kaagbaan zijn in eerste instantie de daarvoor aangewezen primaire banen. Tijdens piekmomenten kan mogelijk een tweede start- of landingsbaan daarnaast worden ingezet. Dit zijn voornamelijk de Aalsmeerbaan en Zwanenburgbaan. Daarnaast kunnen de Buitenveldertbaan en Oostbaan worden ingezet. Lees meer over het baangebruik op Schiphol ->

Over deze informatie

Op het moment dat deze informatie wordt opgemaakt is de afgelopen week nog niet ten einde. Om de data zoveel mogelijk compleet te hebben en te kunnen terugblikken naar een volledige week gaat de terugblik over de week ervoor. De data in dit document hebben betrekking op het handelsverkeer van en naar Schiphol. De prognoses zijn gebaseerd op vluchtschema’s, informatie van luchtvaart­maatschappijen en verkeersvoorspellingen van de overkoepelende Europese verkeersleiding organisatie Eurocontrol. De werkelijke situatie kan hiervan afwijken. Aan de prognoses kunnen dan ook op geen enkele manier rechten worden ontleend. Realisatiecijfers kunnen worden beïnvloed door externe factoren, zoals weersomstandigheden, aanpassingen op vluchtschema’s van luchtvaartmaatschappijen, ontwikkelingen in nationale en internationale richtlijnen en beleid op gebied van COVID-19. Voor baaninzet geldt dat dit sterk afhankelijk is van wind- en weersomstandigheden en het verkeersaanbod. Ook baanonderhoud, gepland en ongepland, kan van invloed zijn op de inzet van start- en landingsbanen.