BAS
24-09-2021 | Vooruit- en terugblik vliegverkeer

De coronacrisis heeft een grote impact op de luchtvaart wereldwijd en ook op Schiphol. Als omwonende wil je uiteraard graag weten wat je de komende periode kunt verwachten van het vliegverkeer. Wij informeren je daarom regelmatig over de ontwikkeling van het aantal vluchten en wat dit betekent voor de inzet van start- en landingsbanen. Op deze pagina kijken we vooruit naar komende week en blikken terug op hoe het afgelopen week ging.

Afgelopen week – 13 t/m 19 september 2021

Baangebruik

Er waren gemiddeld 984 vluchten per dag (prognose 990). Ten opzichte van week 36 is het aantal vluchten iets afgenomen.

Hoe vaak zijn de banen ingezet?

Vergeleken met dezelfde week in 2019, pré-corona, lag het aantal vluchten op 67%.

 Totaal afgelopen week

Polderbaan 35%
Kaagbaan 30%
Aalsmeerbaan 18%
Zwanenburgbaan 15%
Buitenveldertbaan 2%
Schiphol-Oostbaan 0,04%

Door afrondingen van de percentages kan het voorkomen dat het totaal niet exact 100% is.

Meer toelichting

Baangebruik

Twee derde van het totale verkeer is geland op of gestart vanaf de Kaagbaan en Polderbaan. De Zwanenburgbaan en Aalsmeerbaan zijn voornamelijk ingezet als tweede start- of landingsbaan tijdens piekmomenten.

 

In de nacht van 13 op 14 september is de Kaagbaan (06) als startbaan gebruikt en de Zwanenburgbaan (36C) als landingsbaan wegens werkzaamheden (het verwijderen van rubber) van de Polderbaan. Op 15 september is de Buitenveldertbaan in de ochtend gebruikt als startbaan (09) wegens beperkt zichtomstandigheden en in de avond voor landend verkeer (27) wegens westenwind. Op 16 september is de Buitenveldertbaan (27) gebruikt als landingsbaan en op 18 september als startbaan (09) wegens westenwind.

 

Piekmomenten

Vanwege het verkeersaanbod waren er gemiddeld 8 piekmomenten per dag:

  • In de ochtend een landingspiek (tussen 06:50 en 09:55 uur) gevolgd door een startpiek (tussen 09:05 en 11:20 uur).
  • In de vroege middag een landingspiek (tussen 12:35 en 14:00 uur) gevolgd door een startpiek (tussen 14:05 en 15:25)
  • In de namiddag een landingspiek (tussen 15:05 en 16:05 uur) gevolgd door een startpiek (tussen 16:05 en 17:20 uur).
  • In de avond een landingspiek (tussen 18:25 en 20:55 uur) gevolgd door een startpiek (tussen 20:25 en 21:55 uur).

 

De start- en landingspiekmomenten waren volgens verwachting met een geringe spreiding in begin- en eindtijden over de dagen. Deze spreiding wordt veroorzaakt door een verschil in het actuele verkeersaanbod en de weersomstandigheden op de dag zelf.

Aantal melders

De afgelopen week zijn er door 1185 melders meldingen ingediend, dit is 7% minder dan de week ervoor.

Meer informatie

Deze aantallen zijn nog niet definitief. Er kunnen nog meldingen binnenkomen over de afgelopen week.

Veelgestelde vraag

Waarom duren sommige piektijden langer dan aangegeven?

Antwoord van BAS

Ondanks nauwkeurige planning komen vluchten soms te vroeg of te laat aan op Schiphol. Door weersomstandigheden bijvoorbeeld, of een vertraging op de herkomstluchthaven. Als meerdere vliegtuigen niet op het geplande tijdstip aankomen, kunnen start- en landingspieken langer – en soms ook korter – duren dan gepland.

 

Aankomende week – 27 september t/m 3 oktober 2021

Vliegverkeer per dag

In de week van 27 september – 3 oktober 2021 verwachten we gemiddeld 1010 vluchten per dag op Schiphol. Tot eind oktober verwachten we gemiddeld rond de 1015 vluchten per dag.

 Piekmomenten

Verwachte piekmomenten

We verwachten op een gemiddelde dag de volgende piekmomenten:

· Landen: 07:20 – 09:00 uur
· Starten: 09:20 – 11:00 uur
· Landen: 12:40 -13:40 uur
· Starten: 14:20 – 15:20 uur
· Landen: 15:20 – 16:00 uur
· Starten: 16:00 – 17:00 uur
· Landen: 18:40 – 20:00 uur
· Starten: 20:20 – 21:40 uur

 

Wat zijn piekmomenten?

Op de piekmomenten kan een tweede baan worden ingezet voor startend verkeer (bovenzijde figuur) of landend verkeer (onderzijde figuur). Het is mogelijk dat er, buiten deze verwachte pieken, periodes zijn op de dag waarin het verkeersaanbod dusdanig hoog is dat er een tweede baan wordt ingezet.

Bijzonderheden

Geen.

Meer informatie

Hoe worden banen ingezet?

Er zijn zes start- en landingsbanen op Schiphol: Kaagbaan, Polderbaan, Aalsmeerbaan, Zwanenburgbaan, Buitenveldertbaan en Schiphol-Oostbaan. Welke banen we gebruiken, hangt onder andere af van de beschikbaarheid van de banen, de wind- en weersomstandigheden en de milieuregels voor baangebruik. Er zijn in principe altijd twee banen in gebruik: een voor startende en een voor landende vliegtuigen. De Polderbaan en Kaagbaan zijn in eerste instantie de daarvoor aangewezen primaire banen. Tijdens piekmomenten kan mogelijk een tweede start- of landingsbaan daarnaast worden ingezet. Dit zijn voornamelijk de Aalsmeerbaan en Zwanenburgbaan. Daarnaast kunnen de Buitenveldertbaan en Oostbaan worden ingezet.

Lees meer over het baangebruik op Schiphol ->

Over deze informatie

Op het moment dat deze informatie wordt opgemaakt is de afgelopen week nog niet ten einde. Om de data zoveel mogelijk compleet te hebben en te kunnen terugblikken naar een volledige week gaat de terugblik over de week ervoor.

De data in dit document hebben betrekking op het handelsverkeer van en naar Schiphol. De prognoses zijn gebaseerd op vluchtschema’s, informatie van luchtvaart­maatschappijen en verkeersvoorspellingen van de overkoepelende Europese verkeersleiding organisatie Eurocontrol. De werkelijke situatie kan hiervan afwijken. Aan de prognoses kunnen dan ook op geen enkele manier rechten worden ontleend. Realisatiecijfers kunnen worden beïnvloed door externe factoren, zoals weersomstandigheden, aanpassingen op vluchtschema’s van luchtvaartmaatschappijen, ontwikkelingen in nationale en internationale richtlijnen en beleid op gebied van COVID-19. Voor baaninzet geldt dat dit sterk afhankelijk is van wind- en weersomstandigheden en het verkeersaanbod. Ook baanonderhoud, gepland en ongepland, kan van invloed zijn op de inzet van start- en landingsbanen.